Promoție Black Friday: Accesează un credit până pe 29 noiembrie și te trimitem în CITY BREAK unde vrei tu. Vezi detalii!

Franciza: ce este și cum te poate ajuta să-ți transformi afacerea într-una mai profitabilă

Verificat de: Robert Maftei

O franciză la cheie poate fi abordarea antreprenorială potrivită pentru dezvoltarea firmei tale, respectiv pentru creșterea accelerată a profitului. De asemenea, este o alternativă de business în situația în care nu vrei sau nu ai toate resursele necesare pentru a începe o afacere de la zero.

În contextul în care investițiile în francize sunt pe un trend ascendent, aspect evidențiat și de analiza Technavio, care prevede că piața internațională a francizelor va avea o creștere anuală de 9.38%, în intervalul 2023-2027, vezi cum funcționează o afacere în sistem de franciză și cum te poate ajuta ca antreprenor.

 

  • Ce este franciza și cum te poate ajuta
  • Câte tipuri de francize există
  • Cât costă o franciză: cheltuieli cu deținerea și înființarea unei francize
  • Comparație franciză vs. start-up: avantaje și dezavantaje

Ce este franciza și cum te poate ajuta

 

Franciza este un model de afaceri supus vânzării de către fondator (francizor), respectiv cumpărat de un antreprenor (francizat) interesat să își dezvolte afacerea existentă sau să înceapă o afacere. Francizorul poate deține mai mulți francizați, constituiți într-o rețea globală de francize.

 

Franciza poate fi un „win-win” (câștig de ambele părți). Ca antreprenor, obținerea unei francize te poate ajuta fie să-ți transformi afacerea deja inițiată într-una mai profitabilă, fie să pornești de la zero o afacere, care să aibă un succes mai rapid față de un start-up, de exemplu. Pe de altă parte, franciza este un mijloc prin care francizorul își poate extinde afacerea într-o arie geografică de interes, la costuri mult mai mici decât expansiunea propriei afaceri.

 

👉 Sunt anumite momente-cheie în care trebuie să iei deciziile corecte pentru atingerea obiectivelor de business stabilite. Află când este momentul potrivit să investești în dezvoltarea afacerii tale, respectiv cum poți face asta.

Francizatul și francizorul: cadrul legal

Proprietarul unui business care decide să-și vândă drepturile de utilizare a modelului de afaceri poartă denumirea de „francizor”. Oferta de franciză se stabilește împreună cu consultanți și avocați cu experiență, astfel încât să existe o evaluare corectă a afacerii.

Francizatul, ca antreprenor independent, persoană fizică sau juridică, primește acordul de a utiliza o serie de drepturi pentru a comercializa și, de la caz la caz, chiar produce anumite produse și/sau servicii ale francizorului. Vei descoperi că există mai multe tipuri de franciză.

În Legea 179/2019, denumită și „Legea Francizei”, regăsești mai multe condiții legale ce trebuie îndeplinite. De exemplu, francizorul îți va oferi accesul la un document legal de dezvăluire informații (DDI), premergător semnării contractului de franciză, unde vei putea găsi detalii despre franciză, condiții financiare, politica de marketing și alte considerente esențiale. Poate fi consultat împreună cu consultanți și avocați.

În ultimă etapă, francizorul și francizatul stabilesc un acord juridic în perspectiva unui viitor parteneriat de business. La baza legală a înțelegerii stă contractul de franciză, în care sunt prevăzute obligațiile și drepturile părților, termenele și condițiile de derulare a francizei, taxele și costurile, rolurile partenerilor ș.a.m.d. Recomandăm, de asemenea, consultarea cu un avocat sau consilier juridic, pentru a-ți cunoaște cu exactitate poziția legală în diferitele situații contractuale care pot apărea.

O atenție deosebită trebuie acordată eventualelor restricții de afaceri pe care le poate impune un francizor. De exemplu, după încetarea francizei poate exista o clauză, valabilă pe o perioadă definită, prin care nu vei putea desfășura o afacere asemănătoare cu afacerea franciză tocmai încheiată. Prin urmare, aceste restricții îți pot impune bariere în a-ți continua ideile de afaceri în industria preferată. Asigură-te că francizorul își dă acordul în scris pentru anumite interese personale de afaceri, deci negociază cu atenție clauzele contractuale.

Dincolo de cadrul legislativ, există Asociația Română de Franciză (ARF), ce are un cod de etică în domeniul francizei, un suport în ceea ce privește configurația unei francize, dar și o comisie de mediere în relațiile francizor-francizat. Totodată, la nivel internațional, este constituită International Franchise Association (IFA).

 

👉 Întrucât construirea unei afaceri tip franciză nu este o misiune ce trebuie subestimată, asigură-te că ai resursele financiare necesare dezvoltării ei. Un credit IFN pentru capital de lucru și investiții de la Filbo vine cu câteva avantaje principale:

  • poți obține până la 235.000 RON pe o perioadă de până la 36 luni pentru capital de lucru, 60 de luni pentru investiții, respectiv 48 de luni mixt. Aplicarea se face online, iar ulterior, vei primi ajutor din partea unui consultant Filbo;
  • dobândă variabilă, în funcție de valoarea indicelui ROBOR la 6 luni;
  • poți amâna plata timp de 30 de zile, o singură dată pe perioada contractului, dacă ai un comportament bun de plată la creditele aflate în derulare.

Câte tipuri de francize există

Sunt trei tipuri principale de franciză, după cum urmează:

  1. Franciză pe model de afaceri

Este printre cele mai întâlnite tipuri de francize, în care francizorul îți cedează modelul de afaceri cu care are succes, împreună cu procedura de operare și drepturile comerciale ale mărcii.

  1. Franciză de distribuție produse

În acest tip de franciză, francizorul îți va acorda permisiunea de a comercializa unul sau mai multe produse din portofoliul mărcii. De asemenea, îți oferă dreptul de a utiliza identitatea vizuală (logo, motto etc.), însă fără acces la procedura de operare.

  1. Franciză de producție

Cel de-al treilea tip de franciză face referire la procesul de producție. Astfel, francizorul îți permite să-i vinzi produsele, cum ar fi articole vestimentare, sub marca ta comercială.

Există și un tip special de franciză, denumit „master franciză”. Este o formă supremă de parteneriat, în care francizatul devine, practic, un „mini-francizor” pe o anumită regiune. O asemenea poziție este ocupată de un antreprenor cu abilități manageriale dovedite, printre atribuții regăsindu-se activitățile de recrutare, instruire și consiliere permanentă a francizaților care se alătură rețelei de francize din regiunea pe care o administrează.

Franciza nu trebuie confundată cu licențierea. Pe scurt, o licență comercială înseamnă primirea drepturilor de proprietate intelectuală pentru o anumită taxă. Compania licențiatoare, spre deosebire de o franciză, nu are și alte obligații în ceea ce privește ajutorul pentru dezvoltarea afacerii.

 

👉 În condițiile în care afacerea ta este în funcțiune de cel puțin 1 an, poți obține un credit IMM super rapid pentru achizițiile de mijloace fixe sau alte nevoi urgente. Principalele avantaje sunt:

  • procesul de acordare a finanțării se realizează 100% online pentru un credit de până la 100.000 RON, pe o perioadă între 12 și 36 luni pentru capital de lucru, 60 de luni pentru investiții, respectiv 48 de luni mixt;
  • este necesar un extras de cont pe ultimele 3 luni, dacă soliciți o sumă de până la 35.000 RON. Pentru o sumă mai mare, va trebui să ai în plus și o balanță financiară disponibilă. În funcție de tipul afacerii, se pot solicita și alte documente (certificat atestare fiscală, fișă sintetică AFP etc.).

Exemple de francize

Sistemul de franciză este popular în numeroase domenii de activitate, începând cu HoReCa, retail, imobiliare până la cosmetice, curierat sau închirieri auto. Altfel spus, se poate înființa o franciză în aproape orice industrie. Statele Unite ale Americii au deschis trendul afacerilor în sistem franciză.

În România, cele mai multe afaceri franciză sunt în domeniul alimentar și hotelier. Există atât sisteme naționale franciză, cât și sisteme de franciză internaționale. Pentru a afla opțiunile de franciză, poți accesa platforme online specializate în listarea de francize, precum franciza.ro, sau direct pe site-urile oficiale ale companiilor care propun afaceri în sistem franciză.

Prin urmare, cercetează piața francizelor disponibile, pregătește un plan financiar cu care să începi și să dezvolți franciza, deci consultă cu atenție toate detaliile contractuale.

 

👉 Creată pentru a putea obține rapid capital necesar dezvoltării afacerilor, instituția financiară nebancară Filbo ți se adresează, dacă ai o firmă cu cel puțin 12 luni de activitate. Conform unui studiu CGS, 9 din 10 clienți recomandă Filbo, datorită procesului rapid de finanțare, cerințelor privind documentele, costurilor și procesului de acordare a unui credit.

 

Cât costă o franciză: cheltuieli cu deținerea și înființarea unei francize

În primul rând, va trebui să achiți taxa de franciză, respectiv intrarea în rețeaua de francize. Valoarea taxei poate fi mai mare sau mai mică, în funcție de notorietatea brandului și de serviciile oferite de francizor. În taxa de franciză se include know-how-ul afacerii, planuri de marketing, ajutor în echipamentele necesare derulării afacerii sau accesul la contractele cu furnizorii. În achiziția unei francize, care începe de la câteva mii de euro și poate ajunge la milioane de euro, se acoperă o parte importantă din costurile de dezvoltare a afacerii.

În al doilea rând, mai există o taxă lunară sau periodică, în funcție de înțelegerea contractuală, cel mai adesea, din profitul generat din vânzări (sau cifra de afaceri). Aceasta trebuie restituită companiei-mamă. Mai poartă denumirea de taxă de administrare sau redevență.

Mai există și alte situații de taxe. De exemplu, francizorul poate cere francizatului să contribuie cu o taxă la acțiunile de marketing și promovare sau să perceapă o taxă de închiriere pentru spațiul oferit pentru începerea afacerii. Toate cheltuielile și costurile cu francizorul se definesc clar, în contractul de franciză.

Dincolo de aceste costuri principale cu francizorul, rămân în continuare cheltuieli legate de funcționarea afacerii, precum chirie locație, salarii angajați și alte investiții necesare pentru bunul mers al afacerii.

 

👉 Cheltuielile efectuate în interesul firmei, justificate prin documente și reglementate de legislația în vigoare, sunt considerate cheltuieli deductibile, ce pot fi scăzute din venitul brut al firmei. Vezi care sunt cheltuielile deductibile și parțial deductibile.

 

Comparație franciză vs. start-up: avantaje și dezavantaje

Între o franciză și un start-up sunt diferențe, respectiv atât avantaje, cât și dezavantaje. La o simplă comparație, observăm următoarele aspecte:

  • În principiu, spre deosebire de un start-up, unde o idee de afacere nu garantează succesul, franciza are mai mari șanse de reușită, deoarece are un plan de afaceri deja funcțional și care aduce profit;
  • O afacere pornită de la zero vine la pachet cu multe riscuri pe care trebuie să ți le asumi în lansarea și testarea produsului/serviciului, ceea ce se întâmplă într-un start-up. Ca francizat, ai de la început acces la know-how, consiliere, planuri de marketing cu avantaje competitive, condiții de achiziții favorabile cu furnizorii, proceduri de operare – uneori inclusiv propunere de sediu, echipamente necesare etc.;
  • Este cert faptul că un start-up stimulează la maximum spiritul antreprenorial și are un caracter 100% independent în ceea ce privește managementul întregii afaceri. Nu așa se întâmplă cu franciza, unde, chiar dacă părțile sunt independente din punct de vedere juridic, există o autoritate, de regulă, suficient de puternică, a companiei-mamă. Prin urmare, în dezvoltarea business-ului intervin adesea condițiile și politicile francizorului, cu respectarea legislației în vigoare. De asemenea, rezilierea unei francize este, de cele mai multe ori, un proces complex și costisitor;
  • La ambele modele de afaceri există costuri considerabile, care trebuie gestionate corespunzător. Chiar dacă la o franciză există o platformă operațională, care să te ajute în realizarea profitului, ține cont de taxa de franciză și de redevențe. La un start-up, va trebui să găsești soluții de finanțare pentru dezvoltarea lui. Din fericire, în ambele cazuri poți obține creditările de care ai nevoie.

 

👉 Venim în ajutorul afacerii tale și cu servicii non-financiare, pe care le poți accesa gratuit, dacă deja folosești serviciile noastre de creditare. Te ținem la curent în fiecare lună cu toate serviciile gratuite, oferite de partenerii noștri.

 

În concluzie, decide dacă vrei să fii un antreprenor francizat (partener de afaceri) sau un antreprenor independent (propriul tău șef). În condițiile în care alegerea este luată calculat și realist, un sistem de franciză potrivit îți poate aduce satisfacții financiare.

Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock