Util pentru antreprenori: ce cheltuieli poți deduce pe firmă

Din costurile totale ale unui business aflat la început de drum, 31.6% se îndreaptă spre procesul de producție, conform unui studiu efectuat de shopify.com, cea mai populară platformă de comerț electronic. Următoarea cea mai costisitoare categorie este cea reprezentată de cheltuielile cu personalul. Iar mai apoi avem cheltuielile cu publicitatea. Un lucru este cert: un business nu poate să existe fără cheltuieli susținute.

Indiferent că ai cunoștințe în domeniul economic sau nu, este bine să fii cât mai pregătit în ceea ce privește înregistrarea cheltuielilor pe firmă. Chiar dacă nu te ocupi tu de contabilitate, astfel de informații îți pot fi utile pentru luarea deciziilor necesare desfășurării activității. 

Descoperă în cele ce urmează câte tipuri de cheltuieli poți înregistra pe firmă și ce se întâmplă dacă acestea se înregistrează eronat în contabilitate.

  • Ce tipuri de cheltuieli poți înregistra pe firmă
  • Ce sunt cheltuielile deductibile
  • Ce sunt cheltuielile parțial deductibile
  • Ce sunt cheltuielile nedeductibile
  • Consecințe ale înregistrării eronate a cheltuielilor nedeductibile

 

Ce tipuri de cheltuieli poți înregistra pe firmă

Atunci când vorbim despre activitatea unui business, pe lângă încasări, aceasta înregistrează și diverse cheltuieli. De cele mai multe ori, majoritatea cheltuielilor înregistrate au ca scop desfășurarea activității firmei, însă există și anumite cheltuieli care nu au legătură directă cu activitatea. 

Cheltuielile pe firmă se împart în 2 categorii:

  • cheltuieli deductibile, care includ o subcategorie de cheltuieli parțial deductibile;
  • cheltuieli nedeductibile.

În special, atunci când ești la început de drum, este bine să deții cât mai multe cunoștințe referitoare la cheltuieli, deoarece cu siguranță ai multe planuri și idei pentru dezvoltare. Astfel, este necesar să te asiguri că efectuezi cheltuielile într-un mod cât mai responsabil. Pentru că dezvoltarea afacerii tale nu poate avea loc fără o investiție de ordin financiar, poți să apelezi la o soluție de creditare care să te ajute să îți atingi obiectivele.

👉 Dacă firma ta are cel puțin 12 luni de la înființare, poți să apelezi la cel mai rapid credit pentru firme. Poți să obții rapid, 100% online, până la 60.000 RON pe o perioadă maximă de 24 de luni. Beneficiezi de o dobândă fixă și rate egale, indiferent de valoarea ROBOR, astfel că nu va trebui să îți faci griji legate de creșterea valorii dobânzii după semnarea contractului. Dacă totuși afacerea ta întâmpină probleme generate de evenimente neprevăzute, poți amâna rata pentru 30 de zile, fără penalizări.

 

Ce sunt cheltuielile deductibile

Conform Codului Fiscal (art.25), sunt considerate cheltuieli deductibile acele cheltuieli care sunt efectuate în scopul desfășurării activității economice. Termenul de „deductibilitate este strict legat de calculul profitului fiscal, adică acel profit la care se aplică impozit. Cu cât o afacere are mai multe cheltuieli deductibile, cu atât impozitul pe profit va fi mai mic. Din acest motiv apare și interesul crescut al antreprenorilor de a deduce cât mai multe cheltuieli pe firmă.

Pentru a hotărî deductibilitatea cheltuielilor efectuate din conturile firmei, este necesar să ne raportăm la obiectul de activitate al afacerii, deoarece o cheltuială deductibilă pentru o firmă poate să nu fie deductibilă pentru o altă firmă.

Putem să luăm ca exemplu achiziția unor produse de înfrumusețare. În vreme ce cheltuiala cu aceste produse este deductibilă pentru un salon cosmetic, nu este deductibilă pentru o afacere care are ca obiect de activitate comercializarea unor utilaje agricole.

 

Exemple de cheltuieli deductibile

În timp ce unele cheltuieli se încadrează în categoria celor deductibile sau nedeductibile, în funcție de particularitățile afacerii, există câteva cheltuieli deductibile generale, menționate în Codul Fiscal (art. 25), care se aplică tuturor afacerilor, indiferent de domeniul de activitate. 

Iată care sunt cele mai importante:

  • cheltuielile cu salariile personalului;
  • cheltuieli reglementate prin acte normative în vigoare (taxe de înscriere, cotizații și contribuții datorate către Camerele de Comerț și Industrie, etc.);
  • cheltuieli cu publicitatea online și offline efectuate în scopul creșterii notorietății firmei, produselor sau serviciilor pe care le comercializează. Aici se încadrează plata pentru închirierea panourilor publicitare, plata pentru publicitate online pe Facebook, Instagram, TikTok etc.;
  • cheltuieli de transport și cazare în țară sau în străinătate pentru persoane fizice, în condițiile în care acestea sunt efectuate în scopul desfășurării activității firmei;
  • cheltuieli cu participarea la târguri sau expoziții, atunci când are loc în scopul dezvoltării/ promovării afacerii.

 

Pe scurt, o cheltuială deductibilă trebuie să îndeplinească 3 criterii:

  1. să fie efectuată în interesul firmei;
  2. să fie justificată prin documente;
  3. să fie reglementată prin acte normative în vigoare.

 

Cheltuielile efectuate în interesul firmei pot să contribuie la implementarea unor idei inovative pe care le ai pentru dezvoltarea afacerii tale. De exemplu, dacă te gândești să închiriezi un spațiu mai mare de depozitare, să deschizi un nou spațiu comercial într-o zonă strategică din oraș sau să achiziționezi echipamente performante pentru automatizarea procesului de producție, toate acestea vor avea o influență majoră asupra succesului pe termen lung. În cazul în care nu deții suficient capital pentru a suporta astfel de cheltuieli, poți să apelezi la un împrumut.

👉 Dacă ai nevoie de o sursă de finanțare de încredere, poți să apelezi oricând la un credit pentru capital de lucru și investiții de la Filbo. 

Iată de ce avantaje te bucuri atunci când alegi un parteneriat cu noi:

  • Poți obține până la 115.000 RON pe o perioadă de maximum 36 de luni;
  • Ai nevoie de doar 2 documente pentru a obține împrumutul: un extras de cont pe ultimele 30 de zile și ultima balanță disponibilă;
  • Te bucuri de costuri fixe pe toată perioada creditului, indiferent de fluctuația indicelui ROBOR;
  • Știi de la început cât trebuie să rambursezi lunar. Astfel, te asigurăm că nu te vei confrunta cu surprize neplăcute;
  • Poți amâna oricând plata ratei pentru 30 de zile, cu zero penalizări.
  • Ai acces gratuit la servicii non-financiare prin intermediul partenerilor noștri.

 

Ce sunt cheltuielile parțial deductibile

În Codul Fiscal, sunt menționate și cheltuielile parțial deductibile. Așa cum le sugerează și denumirea, spre deosebire de cheltuielile deductibile, acestea se deduc doar parțial, în limita unui anumit procent.

 

Exemple de cheltuieli parțial deductibile

Tot în articolul 25 din Codul Fiscal regăsim exemple de cheltuieli parțial deductibile care se pot aplica pentru toate afacerile, indiferent de activitatea pe care o desfășoară. Iată care sunt acestea:

  • Cheltuielile de protocol, în limita unei cote de 2%, aplicate profitului contabil. Un exemplu de cheltuială de protocol reprezintă plata unui prânz la restaurant pentru un partener de afaceri.
  • Cheltuieli sociale, în limita unei cote de până la 5%, aplicate asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului. Cadourile în bani sau în natură, tichetele de masă, dar și ajutoarele de înmormântare sau pentru boli grave se încadrează în această categorie.
  • 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice, aflate în proprietatea sau în folosința contribuabilului. Astfel, în cazul în care folosești o mașină, fie în baza unui contract de comodat, fie din proprietatea firmei, atât în scop personal, cât și în scop profesional, vei putea deduce 50% din cheltuieli. De exemplu, dacă alimentezi într-o lună în valoare de 1.000 de lei, cheltuiala care va fi considerată deductibilă este în valoare de 500 de lei.
  • Amortizarea mijloacelor fixe. Cheltuielile aferente achiziționării, producerii  sau construirii de mijloace fixe, precum și investițiile efectuate în acest scop se recuperează din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizării.

 

Achiziția de echipamente și mijloace fixe, fie pentru automatizarea unor procese, fie pentru a mări capacitatea de producție, este importantă pentru orice afacere. Așadar, este bine să te asiguri că ai la îndemână capitalul necesar pentru a face o astfel de investiție și alegi o sursă de finanțare potrivită pentru afacerea ta.

👉 Descoperă care este diferența dintre un credit bancar și un credit IFN și alege cea mai avantajoasă soluție pentru tine!

 

Ce sunt cheltuielile nedeductibile

Cheltuielile nedeductibile sunt acele cheltuieli care nu influențează calculul impozitului anual. Acestea sunt făcute în scop personal și nu au legătură cu activitatea companiei.

 

Exemple de cheltuieli nedeductibile

Iată care sunt cele mai comune cheltuieli nedeductibile care se aplică indiferent de domeniul de activitate al afacerii tale:

  • cheltuielile corespunzătoare veniturilor neimpozabile;
  • ratele aferente creditelor angajate;
  • cheltuielile privind bunurile constatate lipsă din gestiune sau degradate, dacă inventarul nu este acoperit de o poliță de asigurare;

 

Consecințe ale înregistrării eronate a cheltuielilor nedeductibile

contabil calcul cheltuieli deductibile

Indiferent că te ocupi singur de contabilitatea afacerii tale (în situația în care deții un PFA) sau colaborezi cu un contabil autorizat, există mereu riscul de a apărea erori cu privire la înregistrarea cheltuielilor. Principala cauză a acestor erori este, de cele mai multe ori, cadrul legislativ care este într-o continuă schimbare și creează multă incertitudine.

Cea mai întâlnită eroare, atunci când vorbim de cheltuielile deductibile și cele nedeductibile, constă în înregistrarea unei cheltuieli nedeductibile drept cheltuială deductibilă. Printr-o astfel de eroare se diminuează în mod eronat și nejustificat impozitul pe profit/ venit. 

Când autoritățile vor identifica o înregistrare eronată, va avea loc o recalculare a impozitului și se vor aplica dobânzi și penalități de întârziere asupra sumelor, de la momentul în care acestea au fost scadente. Dobânda datorată este de 0,02% pentru fiecare zi de întârziere, iar penalitățile se calculează în procent de 0,01% pentru fiecare zi de întârziere. Mai mult decât atât, societatea în cauză va fi nevoită să plătească și o amendă, în funcție de numărul de erori identificate și valoarea totală a acestora.

Atât cheltuielile deductibile, cât și cele nedeductibile sunt necesare pentru dezvoltarea unei afaceri pe termen lung. Folosește-te de informațiile din acest articol și asigură-te că iei mereu cele mai bune decizii pentru businessul tău.

 

Sursă foto: shutterstock.com