Promoție Martie: Susținem femeile antreprenor și în luna dedicată lor le oferim 1% reducere la dobânda creditelor Filbo. Vezi detalii!

Contractul de colaborare vs contractul individual de muncă: cum îți încadrezi forța de muncă

Verificat de: Maftei Robert

Creșterea productivității muncii necesită o mai bună flexibilitate în ceea ce privește încadrarea personalului și a colaboratorilor. Acest aspect este evidențiat și de cercetarea efectuată de World Employment Confederation, care menționează existența mai multor tipuri de contracte de muncă pe care să le ai în vedere. 

 

Află care sunt particularitățile și diferențele contractelor de colaborare și contractelor individuale de muncă, astfel încât să încadrezi corect personalul care te va ajuta în dezvoltarea afacerii tale.

  • Importanța încadrării forței de muncă în afacerea ta
  • Cadrul legal și particularitățile unui contract de colaborare
  • Cadrul legal și particularitățile unui contract individual de muncă
  • Contractul de colaborare vs contractul individual de muncă: care sunt diferențele

Importanța încadrării forței de muncă în afacerea ta

În pofida apariției numeroaselor tehnologii și a digitalizării, capitalul uman rămâne esențial în desfășurarea proceselor și activităților dintr-o afacere. El contribuie atât la performanța organizațională, cât și la productivitatea afacerii. În ceea ce privește atingerea productivității dorite, trebuie să ții cont de modul în care îți încadrezi angajații, respectiv de tipurile de contracte de muncă existente.

Dincolo de principiile interne de recrutare și nevoile business-ului tău, există o serie de norme legislative sau civile în ceea ce privește desfășurarea contractelor de muncă și de colaborare. În rândurile imediat următoare discutăm despre principalele aspecte care definesc contractul de colaborare vs contractul individual de muncă.

Cadrul legal și particularitățile unui contract de colaborare

 

Contractul de colaborare, denumit și contract-cadru, este supus prevederilor din articolul nr. 1176 din Codul Civil. Această formă de desfășurare a activităților, cu o persoană denumită „colaborator”, are un caracter ocazional, fără să fie repetitiv. Astfel spus, stabilești o relație de colaborare pentru un proiect sau o situație anume, cum ar fi nevoia unei traduceri sau apelarea la serviciile unui consultant financiar.

Potrivit Legii nr. 227/2015, ai dreptul să închei un contract de colaborare cu:

  • persoane fizice care obțin venituri din activități independente cu drepturi de autor sau profesii liberale;
  • persoane fizice care prestează servicii sub formă de PFA, PFI, II, IF sau SRL.

Conform art. 7, pct. 3 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, este definită ca „activitate independentă orice activitate desfășurată de către o persoană fizică în scopul obținerii de venituri, care îndeplinește cel puțin 4 dintre următoarele criterii”:

 

  1. persoana fizică este liberă să își aleagă modul, locul și programul de lucru; totodată, poate să aibă colaborări cu mai mulţi clienţi;
  2. persoana fizică își asumă toate riscurile care pot apărea în urma desfășurării activității independente;
  3. persoana fizică utilizează propriul patrimoniu pe care îl are la dispoziție, cum ar fi laptop, mașină, echipamente specifice de lucru; de asemenea, în funcție de activitate, utilizează capacitatea intelectuală sau prestația fizică de care este capabilă;
  4. persoana fizică face parte dintr-un corp sau ordin profesional care îi oferă dreptul să-și exercite profesia, conform actelor normative speciale;
  5. persoana fizică are libertatea de a putea desfăşura activitatea, în condițiile legii, cu angajați sau prin colaborare cu terțe părți.  

 

👉 Pentru a avea succes pe termen lung, dezvoltarea afacerii presupune investiții și un foarte bun management al resurselor. Vezi când este momentul potrivit să investești în afacerea ta.

Contract colaborare pe drepturi de autor

Drepturile de autor sunt concesionate de business-ul tău, pe o perioadă de timp, de exemplu, 10 ani. În schimbul unor lucrări, cum sunt documentele de traducere sau un conținut online pe site, colaboratorul este recompensat ca urmare a acțiunilor sale intelectuale.

Contract colaborare de prestări servicii

Business-ul tău, în calitate de „Beneficiar”, poate încheia un contract prestări servicii cu o persoană fizică autorizată sau firmă, denumită și „Prestator”, în schimbul unor servicii, așa cum sunt cele financiare, IT sau marketing.

Model contract de colaborare

Un model de contract de colaborare ar putea conține următoarele informații:

  • Informații despre identitatea părților (angajator și prestator);
  • Obiectul contractului;
  • Durata contractului;
  • Remunerația;
  • Modalitatea de plată;
  • Drepturile și obligațiile părților;
  • Condițiile de încetare a contractului;
  • Eventuale penalizări;
  • În funcție de tipul activității prestate, alte clauze specifice.

 

Contractul de colaborare, respectiv drepturile și obligațiile părților, poate fi personalizat în funcție de cerințe și nevoie. De exemplu, pot fi clauze legate de garanții, modalități de încetare a colaborării, penalități de întârziere ș.a.m.d. Acordă atenție acestor detalii, deoarece ele stabilesc fundamentul civil al unui contract de colaborare.

Iată un model de astfel de contract:

Taxe pentru contract de colaborare

În ceea ce privește taxele pentru un contract de colaborare, sunt două aspecte bine de știut:

  • Dacă ai semnat un contract de colaborare pe drepturi de autor, cu o persoană fizică neautorizată, ca angajator va trebui să plătești impozitul de 10% pe venit (impozitare cu reținere la sursă) până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost reținut. Nu ai datorii în ceea ce privește contribuțiile sociale (CASS, CAS) obligatorii sau opționale ale colaboratorului.
  • Dacă ai semnat un contract de colaborare pentru prestări servicii, cu o persoană fizică autorizată, aceasta, în calitate de prestator de servicii, are obligația de a plăti impozitul pe venit, respectiv contribuțiile sociale obligatorii dacă se depășește plafonul anual minim. Așadar, în acest caz, nu vei avea datorii față de stat.

 

👉 În situația în care ai nevoie de un capital pentru îmbunătățirea productivității afacerii tale, apelează la un partener de încredere. Un credit IFN pentru capital de lucru și investiții de la Filbo vine cu câteva avantaje principale:

  • poți obține până la 235.000 RON pe o perioadă de până la 24 de luni pentru capital de lucru, respectiv 48 de luni pentru investiții. Aplicarea se face online, iar ulterior vei primi ajutor din partea unui consultant Filbo;
  • dobândă variabilă, în funcție de valoarea indicelui ROBOR la 6 luni;
  • poți amâna plata timp de 30 de zile, o singură dată pe perioada contractului, dacă ai un comportament bun de plată la creditele aflate în derulare.

Cadrul legal și particularitățile unui contract individual de muncă

Contractul individual de muncă (CIM) este un act juridic reglementat de Codul Muncii, respectiv Legea nr. 53/2003. Este o formă de muncă cu caracter de continuitate, cu o persoană fizică denumită „salariat” care ți se subordonează în ceea ce privește organigrama în muncă. Particularitățile unui contract individual de muncă se continuă cu:

  • Nu poate avea prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin acte normative ori prin contracte colective de muncă;
  • Ai obligația de a respecta drepturile angajaților tăi, precum dreptul la salariu, formare profesională, concediu, condiții de igienă etc. Salariul unui angajat se plătește la timp și înaintea oricăror obligații financiare;
  • Limba în care se stabilește și intră în valabilitate un contract individual de muncă este limba română;
  • Poate fi un contract de muncă pe perioadă nedeterminată, fără să prevadă o dată de încetare a relațiilor, sau determinată, unde este prevăzută o dată de încetare;
  • Poate fi un contract cu normă întreagă (full-time), cu 8 ore de lucru pe zi, sau cu timp parțial (part-time), cu cel puțin 2 ore de lucru pe zi;
  • Ai dreptul să stabilești o perioadă de probă, dar nu mai mult de 90 de zile. Deși angajatul are drepturi depline, avantajul tău este că îl poți disponibiliza, ca urmare a rezultatelor nesatisfăcătoare, fără preaviz;
  • Dacă ai mai mult de 21 de angajați, trebuie să prezinți viitorului angajat contractul colectiv de muncă (CCM);
  • Modificările dintr-un contract de muncă, de ordin intern sau prin dispoziții legale, se fac obligatoriu prin anexe;
  • Un contract individual de muncă poate înceta fie prin demisia angajatului, fie prin concedierea lui. Indiferent de modul cum încetează, preavizul de cel puțin 20 de zile lucrătoare este obligatoriu prin lege.

Model contract individual de muncă

Modelul unui contract individual de muncă are o formă standardizată, cu norme obligatorii de redactare:

  • Informații despre identitatea părților (angajator și salariat);
  • Obiectul contractului;
  • Durata contractului;
  • Locul de muncă;
  • Felul muncii;
  • Atribuțiile postului;
  • Condițiile de muncă;
  • Concediul;
  • Salariul;
  • Alte clauze;
  • Drepturi și obligații ale părților;
  • Dispoziții finale.

Iată un model de astfel de contract:

👉 Creditele noastre se adresează firmelor care au cel puțin 12 luni de activitate. Filbo reprezintă o instituție financiară nebancară (IFN) ce a fost creată pentru a putea obține rapid sumele de bani de care ai nevoie pentru dezvoltarea afacerii tale. Timpul mediu pentru o decizie de credit în ultimele 30 de zile este actualizat periodic pe site. În plus, uită de dosarul cu șină. Conform unui studiu CGS, 9 din 10 clienți declară că avem cerințe normale în ceea ce privește solicitarea documentelor.

Taxe pentru un contract individual de muncă

Ca angajator, în privința taxelor datorate la stat pentru un contract individual de muncă, va trebui să suporți:

  • impozitul pe veniturile din salarii, 10%;
  • contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM), 2,25%;
  • virarea contribuțiilor de asigurări sociale (CAS), 25%;
  • virarea contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate (CASS), 10%.

 

👉 Orice business are cheltuieli, iar rolul tău este să le gestionezi eficient pentru a afecta cât mai puțin profitul obținut. În această privință, uite ce cheltuieli poți deduce pe firmă.

Contractul de colaborare vs contractul individual de muncă: care sunt diferențele

  1. În primul rând, după cum deja ai aflat, există o diferență esențială în ceea ce privește cadrul legal de desfășurare. Un contract de colaborare este supus Codului Civil, pe când un contract individual de muncă este reglementat de Codul Muncii. Având în vedere că nu are un set de norme stabilite de lege, contractul de colaborare este un „contract nenumit”;
  2. Într-un contract de colaborare, părțile, adică tu și colaboratorul, sunt situate pe o poziție de egalitate, în timp ce la un contract individual de muncă există o relație de subordonare între tine și angajat. În plus, un angajat trebuie să semneze și să respecte și un contract colectiv de muncă. Atât timp cât într-un contract de colaborare nu sunt prevăzute alte aspecte și își respectă obligațiile, un colaborator își poate desfășura activitatea de oriunde și în funcție de programul acestuia;
  3. Fiind reglementat de Codul Muncii, contractul individual de muncă oferă o protecție sporită oricărui angajat. Ca antreprenor, poți denunța oricând un contract de colaborare, cu o clauză stabilită în contract, pe când la un CIM ai o serie de etape pe care trebuie să le respecți în concedierea unui angajat. De exemplu, în mod legal, nu poți sări peste preaviz. Un alt exemplu este legat de concediile medicale sau de odihnă, un contract de colaborare neavând clauze referitoare la aceste detalii;
  4. Acordă o mare atenție caracterului de continuitate a colaborării, deoarece relația, în urma verificărilor efectuate de ANAF, poate fi încadrată ca una de angajare și va trebui să plătești taxele de angajare. Asta pe lângă sancțiunile primite. Așadar, un contract de colaborare are prevăzută o perioadă determinată de colaborare sau un caracter ocazional, față de CIM, care se încheie, cel mai adesea, pe o perioadă nedeterminată;
  5. O persoană nu poate fi încadrată cu ambele tipuri de contracte. De exemplu, dacă este încadrată colaborator nu poate avea și un CIM în aceeași firmă. Pe de altă parte, în condițiile legii, un angajat al firmei tale poate avea un contract de colaborator cu altă firmă;
  6. În cazul unui contract de muncă individual, ai obligația ca angajator să asiguri plata taxelor la stat (impozit pe venit, contribuții sociale etc.). În cazul unui contract de colaborare, un colaborator prestator de servicii (PFA, PFI, II, IF sau SRL) își va plăti pe cont propriu datoriile fiscale. Un caz special este colaboratorul pe drepturi de autor (persoană fizică), unde impozitul pe venit se poate reține direct la sursă. Totodată, acesta este obligat să-și plătească contribuțiile sociale dacă veniturile anuale obținute depășesc plafonul de 12 salarii minime brute;
  7. Fiind o înțelegere civilă și nu o relație de angajare, pentru un contract de colaborare nu ai nevoie de înregistrare Revisal sau de folosirea unui program de salarizare;
  8. Ambele contracte sunt supuse așa-numitului „risc fiscal”. Totuși, contractele de colaborare cu persoane fizice neautorizate sau chiar PFA/PFI sunt considerate având cel mai mare risc fiscal de încadrare ca forță de muncă. Prin urmare, acordă atenția cuvenită tuturor detaliilor colaborării pentru a evita sancțiunile ANAF. Poți apela la un avocat specializat în dreptul muncii și drept fiscal, pentru a te asigura că nu te expui unor riscuri fiscale sau legislative.

 

Atenție! Trecerea angajatului de la CIM la contract de colaborare este considerată o practică ilegală și se sancționează cu amendă.

 

👉 Scopul nostru este să te ajutăm și prin intermediul unor servicii non-financiare. Pot fi utile în afacerea pe care o desfășori și le găsești disponibile în mod gratuit dacă deja ești client Filbo. Îți trimitem lunar un newsletter cu toate serviciile gratuite oferite de partenerii noștri. 

 

În concluzie, sunt două contracte cu particularități diferite, într-un cadru legal diferit. Un contract de colaborare este benefic și flexibil în cazul proiectelor sau situațiilor de natură ocazională, însă, pentru continuitatea obiectivelor și misiunii afacerii tale, vei avea nevoie de o echipă angajată cu contracte individuale de muncă.

 

Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock