În demersurile europene privind aplicarea măsurilor pentru combaterea evaziunii fiscale și susținerea unei transparențe la nivel micro și macroeconomic, a fost elaborat un document electronic care să valideze tranzacțiile economice realizate între firme. În cazul în care ești un operator economic vizat, e-Factura reprezintă o obligație legală pe care trebuie să o implementezi.
Un studiu EY România, derulat în iunie 2023, dezvăluie faptul că 78% dintre respondenți sunt în temă cu sistemul național de facturare electronică. Pe de altă parte, există o serie de provocări în implementarea e-Factura, aspecte pe care le vei regăsi, pe lângă multe alte informații utile, în rândurile de mai jos.
- Ce este e-Factura – aspecte-cheie pentru o bună înțelegere
- Diferența dintre e-Factură și facturile tradiționale
- Cine folosește e-Factura: de când este obligatorie emiterea acesteia
- Ce impact aduce e-Factura pentru firme: avantaje și provocări
- Unde găsești informații legate de implementarea și folosirea e-Factura
Dacă ești interesat, poți beneficia de o integrare gratuită cu e-Factura în programul de facturare EasyBill pe toată perioada contractului cu Filbo.
Ce este e-Factura – aspecte-cheie pentru o bună înțelegere
În planul de acțiune al Comisiei Europene, în vederea consolidării luptei împotriva fraudei și evaziunii fiscale, sunt prevăzute o serie de măsuri comune care să completeze strategia fiecărei țări în parte de a combate aceste practici ilegale. Prin urmare, într-un cadru internațional de măsuri fiscale, dar și în contextul național al digitalizării, a apărut e-Factura.
Propus ca un sistem obligatoriu de facturare electronică, e-Factura are rolul de a eficientiza colectarea impozitelor și a taxelor naționale, fiind proiectată pentru o mai bună gestionare a TVA-ului în prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, în economia națională. Acest tip de sistem fiscal a fost generalizat și adoptat de mai multe state membre UE, precum Italia, Franța, Germania sau Polonia. De exemplu, România a urmărit și a implementat modelul de aplicare e-Factura din Italia.
RO e-Factura sau sistemul național de facturare electronică, pus la dispoziție de Ministerul Finanțelor, funcționează într-un format informatic și electronic, denumit XML (Extensible Markup Language), ce este conectat la serverele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). XML este un limbaj informatic de marcare pentru stocarea de date structurate într-un sistem de calcul.
Este reglementată prin Legea nr. 139/2022 și are la bază standardul european de facturare, cu date fiscale precum tipul de factură, codificările de taxe sau detaliile de plată.
👉 e-Factura asigură o predictibilitate și un control mai bun în verificarea și încasarea plăților. În condițiile în care cash-flow-ul este important pentru firma ta, întârzierea plăților poate fi un motiv de îngrijorare. Ca soluție IFN, ai la îndemână obținerea unui credit pentru capitalul de lucru sau investiții, cu beneficii precum:
- aplicarea este 100% online și vei avea alocat un consilier Filbo, care să te ajute în derularea procesului de finanțare. Te poți folosi de un credit de până la 235.000 RON, pe o perioadă de până la 36 luni pentru capital de lucru, 60 de luni pentru investiții, respectiv 48 de luni mixt;
- doar două documente sunt necesare: extrasul de cont pe ultimele 3 luni și ultima balanță financiară disponibilă. În funcție de tipul afacerii, se pot solicita și alte documente (certificat atestare fiscală, fișă sintetică AFP etc.);
- ai posibilitatea să amâni o singură dată pe durata contractului plata ratei pentru 30 de zile, cu condiția să ai un comportament bun la creditele aflate în derulare.
Diferența dintre e-Factură și facturile tradiționale
e-Factura se generează odată cu factura tradițională, dar este diferită de aceasta. Conține informații codificate și standardizate care nu sunt vizibile pe formatul unei facturi obișnuite.
e-Factura vs. facturile electronice
Este important de evidențiat și faptul că e-Factura nu reprezintă „factură electronică” trimisă clienților pe e-mail, în format PDF. Așa cum am precizat, e-Factura se emite, în mod automat sau manual, la ANAF, sub forma unui fișier XML.
👉 În lipsă de strategii și previziuni, riscurile financiare pot afecta bunul mers al afacerii tale. Află mai multe despre lichiditatea și solvabilitatea afacerii – doi indicatori care trebuie calculați și urmăriți constant.
Cine folosește e-Factura: de când este obligatorie emiterea acesteia
De la 1 ianuarie 2024, e-Factura este obligatorie pentru toți operatorii economici B2B (Business-to-Business) și B2G (Business-to-Government). Prin urmare, indiferent de produsele ori serviciile comercializate, prestate și livrate în România pentru un alt operator economic sau în relație cu statul român, trebuie să te asiguri că vei emite și o astfel de factură în SPV ANAF.
RO e-Factura nu se folosește în regim B2C (Business-to-Consumer). Prin urmare, firmele și PFA-urile care generează facturi pentru persoane fizice, așa cum se întâmplă, de exemplu, în e-commerce, nu sunt nevoite să emite e-Factura.
Orice factură emisă de un operator economic va ajunge în SPV ANAF sub forma unui fișier XML, în vederea validării și controlului fiscal. În sprijinul operatorilor economici, există programe de facturare care generează automat e-Factura în Spațiul Privat Virtual (SPV) ANAF al firmei sau PFA.
Prin completarea formularului 084 în SPV ANAF, operatorii economici pot solicita o înregistrare în registrul RO e-Factura.
👉 Dacă firma ta este activă de cel puțin 12 luni și ai sub 10 angajați, poți obține un credit IMM super rapid, pentru a implementa cu succes procesele de facturare necesare. Principalele avantaje sunt:
- procesul de acordare a finanțării se realizează 100% online, pentru un credit de până la 100.000 RON, pe o perioadă între 12 și 36 luni pentru capital de lucru, 60 de luni pentru investiții, respectiv 48 de luni mixt;
- este necesar un extras de cont pe ultimele 3 luni, dacă soliciți o sumă de până la 35.000 RON. Pentru o sumă mai mare, va trebui să ai în plus și o balanță financiară disponibilă. În funcție de tipul afacerii, se pot solicita și alte documente (certificat atestare fiscală, fișă sintetică AFP etc.).
Ce impact aduce e-Factura pentru firme: avantaje și provocări
RO e-Factura pentru firme vine cu o serie de avantaje pentru sistemul fiscal național, precum:
- oferă o imagine în timp real a tranzacțiilor economice B2B desfășurate în România;
- reduce frauda TVA și pierderile economice cauzate de evaziunea fiscală – setat ca un obiectiv național și european;
- permite pe cale digitală, respectiv la distanță, efectuarea de controale fiscale de către organele competente (ANAF, Antifraudă etc.);
- colectează date utile în ceea ce privește evoluția economică și a mediului de afaceri la nivel național;
- elimină procesele greoaie și vulnerabilitățile sistemului de facturare pe hârtie, din administrația publică.
👉 Conform celui mai recent studiu CGS, 9 din 10 clienți susțin că avem un proces rapid în ceea ce obținerea creditelor. Misiunea Filbo, ca instituție financiară nebancară, este să îți ofere cea mai simplă soluție de finanțare din România pentru IMM și PFA.
Implementarea și emiterea acestei facturi pot veni și cu destule provocări pentru operatorii economici B2B. Una dintre cele mai mari provocări este înțelegerea cerințelor și a informațiilor care trebuie să apară pe factură, completarea Fișierului Standard de Control Fiscal cu aplicarea e-Facturilor sau integrarea/automatizarea în platforma de facturare curentă. De asemenea, pot apărea o serie de erori de trimitere sau de validare în ceea ce privește:
- CIF furnizor sau client;
- Adresă furnizor sau client;
- Cote TVA;
- Unitate de măsură;
- Produse fără coduri NC/CPV.
Pe scurt, erorile se rezolvă după principiul stornării. Astfel, va trebui să emiți o factură storno la factura cu erori, apoi să emiți o nouă factură pe care să o trimiți, din nou, în SPV ANAF. Așadar, este important de reținut faptul că o factură greșită trimisă spre validare în SPV ANAF nu poate fi retrasă, ci doar rectificată prin stornare.
👉 În spatele unui proces corect de facturare, se regăsește și un contabil bun. Citește cum poți alege contabilul potrivit pentru afacerea ta și care sunt criteriile pe care trebuie să te bazezi în luarea deciziei.
Unde găsești informații legate de implementarea și folosirea e-Factura
Dacă ești antreprenor și ești obligat din punct de vedere legal să emiți acest document electronic, site-ul ANAF și cel al Ministerului Finanțelor sunt două surse oficiale de informare privind implementarea și folosirea e-Factura.
Pe site-ul Ministerului Finanțelor vei găsi prezentarea sistemului, cadrul legislativ, informații tehnice, precum și aplicații web utile RO e-Factura. Totodată, pe platforma online ANAF există o secțiune dedicată e-Factura. Te vei putea documenta în detaliu cu privire la utilizarea sistemului de facturare și, de asemenea, ai acces la informații, comunicate și clarificări importante în procesul de facturare.
👉 Dincolo de obținerea rapidă a unui credit potrivit nevoilor afacerii tale, să fii client Filbo înseamnă și accesul gratuit la servicii non-financiare. Du-ți afacerea la #UrmătorulNivel și alege din resursele gratuite pe care ți le punem la dispoziție pentru îndeplinirea obiectivelor de business.
În concluzie, dacă firma ta este vizată, e-Factura este un document electronic obligatoriu în desfășurarea activităților economice la nivel național. Asigură-te de integrarea și emiterea corespunzătoare a facturii, în cadrul afacerii pe care o administrezi.
Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock