Principalele obstacole identificate de antreprenorii români la înființarea unei afaceri sunt: birocrația, legislația neclară sau relația cu autoritățile statului, conform unui studiu efectuat de Impact Hub Bucharest. Pentru a te ajuta să treci mai ușor peste aceste obstacole, ți-am pregătit cele mai utile informații referitoare la obligațiile pe care le ai ca antreprenor, înainte și după înființarea unei firme.
Așadar, descoperă în cele ce urmează tot ce trebuie să știi despre procesul de înființare SRL: pașii pe care trebuie să îi parcurgi pentru înființare firmă, acte necesare pentru înființare SRL și costuri înființare SRL.
- Obligații înainte de înființare SRL
- Etape înființare SRL
- Ce trebuie să faci după înființarea unei firme: obligații după înființare SRL
- SRL obligații fiscale în 2025
- Alte obligații SRL de îndeplinit în 2025
- Câți angajați trebuie să aibă un SRL
- Care este diferența dintre SRL și SRL-D?
- Alte întrebări frecvente despre înființarea unei firme
Obligații înainte de înființare SRL
Pentru a funcționa legal, prima obligație este să înființezi o societate. Iar pentru a parcurge acest proces cât mai ușor, este necesar să cunoști care sunt criteriile pe care trebuie să le îndeplinești pentru înființare SRL, dar și ce costuri va trebui să suporți în procesul de înființare SRL.
Mai târziu, dacă ai nevoie de surse de finanțare care să susțină afacerea și să te ajute să acoperi cheltuieli precum plata salariilor, chiria spațiului de desfășurare a activității sau achiziția de noi echipamente pentru dezvoltare, poți să apelezi oricând la Filbo.
👉 În cei peste 30 de ani de experiență, noi, echipa Filbo, am ajutat o mulțime de antreprenori să treacă la #UrmătorulNivel! Suntem aici și pentru tine, așa că, atunci când ai cel puțin 12 luni de activitate, poți conta pe noi!
De exemplu, pentru a asigura creșterea volumului de produse finite și livrarea la timp către clienți, ai nevoie de noi echipamente. Acestea pot fi achiziționate cu ajutorul unui credit în cazul în care nu dispui de suficient capital propriu. Totodată, în situația în care trebuie să angajezi oameni pentru dezvoltarea afacerii tale, va fi nevoie să dispui de suficient capital pentru a le asigura salariile pe următoarele luni. Deoarece beneficiile financiare pe care le vei obține prin creșterea volumului de vânzări vor veni treptat, poți obține un împrumut rapid care să asigure continuitate afacerii tale.
Etape înființare SRL
Iată care sunt cele 5 etape de înființare SRL pe care trebuie să le parcurgi înaintea depunerii dosarului pentru înființare la ONRC:
- Alege codul CAEN (clasificarea activităţilor din economia naţională) în funcție de obiectul de activitate pe care îl ai. Poți alege mai multe coduri CAEN la înființare SRL sau ulterior, atât pentru activitatea principală, cât și pentru domeniile secundare de activitate. Toate codurile CAEN din care poți alege pot fi găsite pe site-ul onrc.ro.
- Stabilește numele firmei tale și depune cererea de verificare a disponibilității la ONRC.
- Stabilește adresa sediului social.
- Nu uita de actul constitutiv pentru înființare SRL. Acesta cuprinde informații despre administratori, asociați, sediu social, capital social și celelalte informații prevăzute de Legea 31/1990 a societăților.
- Alege banca pentru depunerea capitalului social aferent înființării SRL.
Acte necesare SRL
Odată ce ai parcurs acești pași, poți să depui dosarul de înființare la Registrul Comerțului. Acesta trebuie să conțină următoarele acte necesare SRL:
- cerere de înregistrare;
- rezervarea denumirii firmei;
- actul constitutiv pentru înființare SRL;
- document din care să reiasă adresa sediului social;
- copie după cartea de identitate a asociaților și a administratorului, în cazul unei firme cu asociați;
- declarații pe propria răspundere ale asociaților și administratorului că pot îndeplini calitatea respectivă; declarațiile trebuie autentificate la notar;
- dovada depunerii capitalului social;
- declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice.
Cât costă să înființezi un SRL în 2025
Dacă decizi să te ocupi singur de înființarea societății, iată cât costă să înființezi un SRL în 2025 și ce taxe pentru înființare SRL trebuie să plătești:
- declarație notarială și specimen de semnătură; preț mediu: 100 de lei;
- depunere capital social: odată cu intrarea în vigoare a Legii 223/2020 (pentru simplificarea şi debirocratizarea transferului de părţi sociale şi a vărsării capitalului social prin modificarea Legii societăţilor nr. 31/1990), capitalul social minim este 1 leu;
- taxe la Registrul Comerțului: aproximativ 150 de lei.
În cazul în care apelezi la o societate care se ocupă cu înființarea de firme online, atunci costurile vor fi puțin mai ridicate. În același timp, vei putea economisi timp, deoarece un reprezentant se va ocupa de toate aceste demersuri în locul tău, inclusiv de actele necesare pentru deschidere firmă.
Ce trebuie să faci după înființarea unei firme: obligații după înființare SRL
După verificarea dosarului și validarea actelor depuse, vei putea ridica de la Registrul Comerțului următoarele documente:
- Certificatul de înregistrare a firmei;
- Hotărârea Tribunalului Judecătoresc de pe lângă Oficiul Național al Registrului Comerțului;
- Certificatul constatator.
3 lucruri de făcut după ce înființezi o societate cu răspundere limitată
Odată ce ai obținut toate documentele necesare, iată ce trebuie să faci după înființarea unei firme.
1. Găsește și contractează un contabil
Dacă în cazul unui PFA poți să te ocupi singur de contabilitate, în cazul unei SRL ai nevoie fie de un contabil autorizat, fie de o colaborare cu o societate de expertiză contabilă. Indiferent ce alegi, asigură-te că poate exista o bună comunicare între tine și contabilul tău și că acesta îți înțelege afacerea și te poate ajuta cu recomandări la nevoie.
2. Achiziționează registrele obligatorii pentru SRL
Pentru o bună desfășurare a activității, trebuie să deții următoarele registre:
- Registrul de Inventar – în care se înscriu elementele inventariate, după natura lor;
- Registrul Unic de Control – care evidențiază toate controalele primite de societate;
- Registrul Jurnal – în care se înregistrează toate operațiunile economico-financiare;
- Cartea mare – care conține rulajele conturilor debitoare și creditoare, dar și soldul contului pentru fiecare lună în parte.
3. Obține o sursă de finanțare de încredere
Orice societate la început de drum are nevoie de suport și finanțare pentru a se putea dezvolta, așa că, odată ce te-ai acomodat câteva luni cu rolul de antreprenor și ai deja viziuni pentru a-ți dezvolta afacerea, poți să apelezi la surse de finantare care sa te sustina. Acestea pot fi de mai multe tipuri:
- creditare făcută de către tine dacă deții capital personal suficient încât să acoperi nevoile afacerii;
- investitori care cred în potențialul afacerii tale;
- împrumuturi bancare;
- împrumuturi obținute de la instituțiile financiare nebancare (IFN) la care poți să apelezi în cazul în care nu îndeplinești toate condițiile solicitate de către bancă.
Din această perspectivă, iată care sunt avantajele unui parteneriat cu Filbo, atunci când apelezi la un împrumut nebancar:
- poți să aplici pentru un împrumut rapid, 100% online, cu ajutorul extrasului de cont pe ultimele 30 de zile;
- beneficiezi de timp redus de așteptare pentru aprobarea împrumutului. Timpul mediu de așteptare este afișat în timp real;
- beneficiezi de asistență online pe tot parcursul procesului de creditare;
- te bucuri de dobânzi fixe și costuri transparente, astfel că vei ști cu exactitate cât ai de plătit și pe ce perioadă.
👉 Dacă firma ta are cel puțin 12 luni de la înființare, poți să apelezi la cel mai rapid credit pentru firme, prin care să obții rapid, 100% online, până la 60.000 RON pe o perioadă maximă de 24 de luni. Dacă totuși afacerea ta întâmpină probleme generate de evenimente neprevăzute, poți amâna rata pentru 30 de zile, fără penalizări.
SRL obligații fiscale în 2025
Acum că ai văzut care sunt pașii pentru înființare SRL și cât costă să deschizi o firmă SRL, este important să știi că după înființarea unei societăți comerciale, trebuie să ai în vedere mai multe obligații, mai exact, plata unor taxe și impozite către stat. Iată care sunt acestea:
1. Impozitul pe venit în 2025
În 2025, impozitul pe venitul unei microîntreprinderi este de 1% sau 3%, dacă aceasta îndeplinește cumulativ următoarele criterii:
- veniturile anuale realizate sunt sub 250.000 euro (în 2025, plafonul era de 500.000 euro);
- capitalul social este deținut de persoane particulare;
- firma are un salariat cu normă întreagă (8 ore/zi), cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 48 alin. (3) din Codul fiscal;
- are asociaţi sau acţionari care deţin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot şi este singura persoană juridică stabilită de către asociaţi sau acţionari să aplice prevederile legale;
- a depus în termen situaţiile financiare anuale, dacă are această obligaţie potrivit legii.
- nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată la Registrul Comerţului sau la instanţele judecătoreşti, potrivit legii.
Dacă sunt îndeplinite aceste condiții, atunci diferențierea dintre cota de impozit de 1% și cota de impozit de 3% se face astfel:
- pentru microîntreprinderile ale căror venituri anuale sunt sub 60.000 de euro, impozitul pe venit este de 1%.
- pentru microîntreprinderile ale căror venituri anuale sunt peste 60.000 euro, dar nu mai mult de 250.000 euro, impozitul pe venit este de 3%.
Dacă până anul trecut, tot 3% a fost și cota aplicabilă pentru întreprinderile care au avut activități principale/secundare cu anumite coduri CAEN aferente HORECA, în 2025 situația este diferită.
Cu alte cuvinte, microîntreprinderile care desfăşoară activităţi corespunzătoare codurilor CAEN 5510 – Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare, 5520 – Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a., 5630 – Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor nu mai sunt exceptate de la îndeplinirea condițiilor necesare aplicării impozitului pe veniturile microîntreprinderilor.
Dacă nu sunt îndeplinite condițiile de mai sus, atunci se aplică cota de impozit SRL pe profit care este de 16% din profitul realizat.
2. Contribuții sociale: ce contribuții și taxe plătește un SRL în 2025
Contribuțiile sociale sunt obligații fiscale care trebuie suportate de către firmă și sunt reglementate prin Legea nr. 227/2015 cu modificările și completările ulterioare din Codul Fiscal. Așadar, dacă SRL-ul are angajați și te întrebi ce taxe plătește un SRL cu angajați, atunci este important să știi că acestea sunt contribuțiile sociale care trebuie plătite:
- 10% impozit pe veniturile din salarii, suportat de angajat, dar reținut de angajator;
- 25% contribuția de asigurări sociale (CAS) suportată de angajat, dar reținută de angajator;
- 10% contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) suportată de angajat, dar reținută de angajator;
- 2,25% contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM), suportată de angajator.
3. Taxa pe valoare adăugată (TVA)
În momentul în care SRL-ul devine plătitor de TVA, mai exact când într-un an fiscal depășește venituri de 88.500 euro (300.000 de lei), apare și obligația de a se înregistra, în acest scop, în termen de 10 zile de la sfârșitul lunii respective în care a fost atins plafonul. Cota standard de TVA în România este de 19%, dar există și 2 cote reduse de 5% și 9%.
În 2025, operațiunile de mai jos se încadrează în continuare la cota de TVA de 9%:
- serviciile care constau în permiterea accesului la bâlciuri, parcuri recreative, târguri, expoziții, cinematografe, evenimente culturale și evenimente sportive;
- locuințele vândute către persoane fizice, inclusiv terenul pe care sunt construite;
- servicii de livrare și instalare a panourilor fotovoltaice, solare termice, pompelor de căldură și a altor sisteme de încălzire de înaltă eficiență, precum și componentele necesare acestora, care sunt destinate locuințelor, clădirilor administrației publice centrale sau locale, clădirilor entităților aflate în coordonarea/subordonarea acestora;
- livrarea sistemelor de înaltă eficiență ca parte componentă a livrărilor de construcții, precum și livrarea și instalarea sistemelor ca extraopțiuni la livrarea unei construcții.
Cota de TVA de 19% se aplică în continuare pentru:
- drepturile de utilizare a facilităților sportive, în scopul practicării sportului și educației fizice;
- transportul de persoane cu trenul sau cu vehicule istorice cu tracțiune cu aburi pe linii înguste, vehicule cu tracțiune animală sau ambarcațiuni folosite în scop turistic sau de agrement, precum și transportul de persoane utilizând instalaţiile de transport pe cablu în scop turistic sau de agrement;
- livrarea alimentelor de înaltă valoare calitativă, respectiv produse montane, eco, tradiţionale, autorizate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Cota de TVA de 19% se aplică și pentru:
- băuturile alcoolice;
- băuturile nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202;
- alimentele cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minimum 10g/100g produs, cu excepția cozonacilor și a biscuiților.
În cazul întreprinderilor nou înființate, care sunt automat înregistrate ca neplătitoare de TVA (cu excepția cazului când se înregistrează în scopuri de TVA prin opțiune), firmele nu plătesc TVA, dacă cifra de afaceri anuală se află sub pragul de 300.000 de lei.
4. Impozitul pe dividende în 2025
Dividendele reprezintă modalitatea legală de a beneficia de profitul realizat de firmă și se distribuie în două moduri: trimestrial sau anual, cu obligația de a fi reținute, declarate și de a fi plătit un impozit de 10% din valoarea dividendelor brute.
De exemplu, în 2025, dacă ești unic asociat și la închiderea exercițiului financiar repartizezi dividende în valoare de 500.000 de lei, vei fi nevoit să plătești un impozit de 10% către stat, adică 50.000 de lei.
Alte obligații SRL de îndeplinit în 2025
Pe lângă modificările în ceea ce privește plafonul veniturilor pentru încadrarea ca microîntreprindere, anul 2025 vine la pachet și cu alte noutăți și responsabilități pentru antreprenori. Iată care sunt acestea:
- Sistemul RO e-Factura. Începând din 2025, utilizarea sistemului RO e-Factura a devenit obligatorie și pentru tranzacțiile B2C, adică pentru facturile emise către persoane fizice. Așa că, dacă prestezi servicii sau comercializezi produse către persoane fizice, asigură-te că înregistrezi facturile în sistemul RO e-Factura.
- Declarația D 406 (SAF-T). Obligația de depunere a declarației D406 s-a extins și la contribuabilii mici. Asigură-te că o depui la timp.
- Situațiile financiare anuale trebuie semnate de către directori economici, contabili-șefi sau experți contabili autorizați.
- Termenele de depunere a situațiilor financiare sunt: 31 mai pentru societăți comerciale, companii naționale și alte entități reglementate de Legea nr. 31/1990 cu modificările și completările ulterioare, și 30 aprilie pentru ONG-uri și alte persoane juridice.
- Salariul minim brut pe țară (inclusiv în sectorul agricol și industria alimentară) a fost majorat la 4.050 lei lunar. În domeniul construcțiilor, salariul minim este de 4.582 lei.
Câți angajați trebuie să aibă un SRL
Spre deosebire de PFA, unde poți avea maximum 3 angajați, în cadrul SRL-ului nu există un număr limitat de angajați. Astfel, poți angaja câți salariați vrei tu. Cu toate acestea, nu uita să ții cont de volumul de muncă real existent în cadrul firmei tale atunci când hotărăști dacă ai nevoie de un angajat sau nu. Dacă previzionezi o creștere a volumului de lucru și a comenzilor, poți să angajezi mai mulți salariați care să te ajute.
Atât înființarea unui SRL, cât și desfășurarea activității în legalitate presupun respectarea unor obligații și luarea unor decizii care să contribuie la continuitatea afacerii și la dezvoltarea sa pe termen lung. Folosește-te de informațiile de mai sus și administrează cu succes afacerea ta!
Care este diferența dintre SRL și SRL-D?
Dacă te întrebi ce înseamnă SRL-D, ei bine, SRL-D este o societate cu răspundere limitată înființată de un debutant, pentru care nu este nevoie să plătești taxe de înmatriculare la Registrul Comerțului, spre deosebire de situația în care ți-ai deschide un SRL. Totuși, față de un SRL, un SRL-D are și anumite limitări, cum ar fi: numărul de asociați care poate fi de maximum 5, și numărul de coduri CAEN, care poate fi, de asemenea, de maximum 5.
Un alt lucru bine de știut aici este că SRL-D, la 3 ani după înființare, va trebui schimbat în SRL, conform legislației în vigoare.
Alte întrebări frecvente despre înființarea unei firme
Procesul de înființare SRL este doar primul pas în aventura antreprenoriatului, așa că cei aflați la început de drum au mai multe întrebări atât despre înființare SRL, cât și despre ce se întâmplă ulterior. Află în continuare care sunt acestea și ce răspunsuri au.
- PFA versus SRL în 2025? Ce formă de organizare e mai avantajoasă?Dacă te întrebi care este diferența dintre PFA și SRL în materie de taxe și impozite 2025, informațiile următoare te vor ajuta să înțelegi și să alegi PFA sau SRL.Despre SRL, știi deja că impozitul pe venit poate fi de 1% sau 3%, conform condițiilor de mai sus. În ceea ce privește taxele datorate de PFA în sistem real în 2025, acestea sunt următoarele:
- Pentru venit net realizat sub 6 salarii minime (24.300 lei), CAS-ul este opțional (25%), CASS 10% (0 lei dacă nu sunt realizate venituri extrasalariale) și impozit pe venit de 10%, adică 10% x venitul net.
- Pentru un venit net între 6 și 12 salarii minime (24.300-48.600 lei), CAS-ul este opțional, CASS 10% din venitul net, iar impozitul pe venit tot 10%.
- Pentru un venit net între 12 și 24 salarii minime (48.600-97.200 lei), plătești CAS: 12.150 lei, CASS: 10% din venitul net, precum și impozit 10% din venitul net.
- Pentru un venit net peste 24 salarii minime (până la 60 salarii minime, 243.000 lei), plătești CAS: 24.300 lei, CASS: 10% din venitul net și impozit pe venit tot de 10%.
Așadar, dacă te gândești ce să alegi între SRL sau PFA, analizează și estimează veniturile pe care le vei obține în anul următor pentru a putea beneficia de optimizări fiscale.
- Pot să apelez la un proces de înființare SRL online?
Da, poți să optezi pentru un proces online de înființare SRL. Există companii specializate care se ocupă de acest lucru și pot să îți fie alături în procesul de deschidere firmă online, fără ca tu să trebuiască să te deplasezi cu documentele necesare.
- Cât durează înființarea unui SRL?
Dacă toate lucrurile decurg normal și documentele sunt pregătite la timp, înființarea unui SRL poate dura, de regulă, între 3 și 5 zile lucrătoare.
- Ce studii trebuie să ai pentru a deschide o firmă?
Spre deosebire de PFA care presupune existența unei diplome, a unui certificat sau a unei adeverințe prin care se dovedeşte absolvirea unei instituţii de învăţământ, în cazul înființării unui SRL, îndeplinirea acestei cerințe nu este obligatorie. Așadar, pentru deschidere SRL nu ai nevoie de studii, dar s-ar putea să ai nevoie de pregătire în unele domenii, pentru ca afacerea să funcționeze.
- Ce acte sunt necesare pentru deschiderea unui punct de lucru la ONRC?
Dacă ți-ai înființat o firmă și ai nevoie să îți deschizi un punct de lucru, atunci ai nevoie de următoarele documente:
- cererea de înregistrare alături de declarația model 3;
- actul constitutiv al societății cu răspundere limitată și certificatul constatator;
- decizie a Asociatului Unic/Hotărârea AGA, după caz;
- dovada folosinței/deținerii spațiului ce urmează a fi folosit drept punct de lucru (contract de comodat, închiriere, titlu de proprietate, contract de vânzare etc.);
- copie după cartea de identitate a administratorului și a asociaților, dacă există.
- Ce beneficii are o firmă nou înființată?
Principalul beneficiu pe care îl ai atunci când vorbim despre înființare SRL este faptul că îți permite să îți desfășori activitatea în legalitate. Apoi, pe parcursul desfășurării activității tale după înființare SRL, poți beneficia și de alte avantaje cum ar fi: contractarea unui împrumut, participarea la licitații publice și posibilitatea de a face o schimbare benefică în societatea în care activezi.
Concluzionând, acest articol cuprinde tot ce trebuie să știi atunci când îți faci o firmă și de ce ai nevoie pentru desfășurarea activității în legalitate. Așa cum ai observat, toate aceste activități presupun respectarea unor obligații și luarea unor decizii care să contribuie la continuitatea afacerii și la dezvoltarea sa pe termen lung. Folosește-te de informațiile de mai sus și administrează cu succes afacerea ta!
Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock.