Promoție Black Friday: Accesează un credit până pe 29 noiembrie și te trimitem în CITY BREAK unde vrei tu. Vezi detalii!

PFA versus SRL: ce taxe plătești în 2025 și care este forma de organizare potrivită pentru afacerea ta

Verificat de: Robert Maftei

Alegerea formei potrivite de organizare a firmei este o dilemă comună a antreprenorilor aflați la început de drum. La întrebarea „Ce să aleg între SRL și PFA pentru a-mi atinge cât mai rapid obiectivele financiare?”, răspunsul diferă în funcție de mai mulți factori, de la nivelul răspunderii față de situația financiară a firmei până la nivelul taxelor și impozitelor datorate de firme.

Acest ultim aspect poate influența decizia de a alege o formă de organizare a firmei în detrimentul celeilalte. În continuare, vei afla mai multe despre variantele optime de organizare a unei firme în România și despre diferențele dintre taxele și impozitele datorate de PFA și SRL în 2025, pentru a putea lua decizia potrivită.

  • Caracteristicile firmelor
  • Avantajele și dezavantajele înființării unei firme, indiferent că vorbim de PFA sau SRL
  • SRL versus PFA: ce taxe și contribuții plătește fiecare
  • Modificări fiscale 2025: PFA versus SRL

Caracteristicile firmelor

Putem afla mai multe despre formele de organizare analizând caracteristicile lor. Următoarele criterii arată că entitatea comercială are forma unei firme:

  1. O firmă este o întreprindere cu scop lucrativ.
  2. Întreprinderile există pentru a obține și a-și maximiza profiturile.
  3. O firmă este o întreprindere comercială care vinde produse sau prestează servicii către terți.
  4. O firmă poate avea unul sau mai multe puncte de lucru deținute de aceeași entitate.

Caracteristicile principalelor tipuri de firme

Ca antreprenor aflat la început de drum, sigur te-ai întrebat la un moment dat ce formă de organizare să alegi pentru afacerea ta: SRL, PFA, Întreprindere Individuală (II) sau Societate pe Acţiuni (SA). Analiza caracteristicilor principalelor forme de organizare a afacerilor în România reprezintă o etapă importantă înainte de înființarea firmei.

În timp ce operațiunile comerciale ale unei firme sunt, de obicei, desfășurate sub numele firmei, gradul de protecție juridică oferit variază în funcție de forma de organizare.

Anumite forme de organizare, cum ar fi societățile pe acțiuni sau societățile cu răspundere limitată, oferă mai multă protecție juridică decât altele. Astfel, firmele se pot clasifica în diferite moduri, în funcție de structurile de proprietate:

1. Întreprinderea individuală (II)

Acest tip de firmă este controlat de o singură persoană responsabilă pentru toate cheltuielile și care deține toate activele.

Întreprinderea individuală presupune organizarea activității în nume propriu, cu răspundere integrală. O astfel de formă de organizare nu are personalitate juridică. Datoriile acumulate de întreprindere sunt responsabilitatea personală a proprietarului.

Spre deosebire de PFA, Întreprinderea Individuală poate avea salariați, în cadrul acestei forme de organizare pot fi angajate până la opt persoane.

plata contrributii PFA si SRL

2. SRL – Societatea cu Răspundere Limitată

Societatea cu Răspundere Limitată este cea mai des întâlnită formă de organizare a unei firme, având un statut bine definit.

Situațiile financiare ale societăților sunt ținute separat de cele ale proprietarilor. Proprietarii societății nu sunt responsabili pentru cheltuielile, litigiile sau alte responsabilități ale afacerii, iar asociații răspund pentru situația firmei în limita capitalului social pe care l-au investit. În plus, directorii de companii nu sunt responsabili financiar pentru datoriile firmei, cu condiția să acționeze cu prudență.

Persoanele fizice pot deține SRL-uri. Aceste entități comerciale pot contracta împrumuturi, se pot angaja în acorduri contractuale și pot activa în baza mai multor coduri CAEN.

Dezavantajele vizează modalitățile de scoatere a banilor din firmă și procedurile complicate de desființare a firmei.

3. PFA – Persoana Fizică Autorizată

În cadrul unui PFA, o persoană fizică poate presta o activitate economică în baza competențelor sau calificărilor sale. Înființarea unui PFA este o procedură simplă, iar principalul avantaj față de SRL îl reprezintă costurile PFA, și anume faptul că administrarea afacerii presupune cheltuieli mai mici. În ce privește utilizarea banilor încasați, aceștia pot fi utilizați de către proprietar fără a-i justifica, asta fiind una dintre cele mai importante diferențe între PFA și SRL.

Alte avantaje ale organizării de tip PFA includ faptul că poți ține singur contabilitatea firmei, iar în relația cu autoritățile fiscale vei avea de depus mai puține declarații față de un SRL.

Totodată, într-o organizare de tip PFA pot exista cel mult 3 angajați cu normă întreagă și activitatea se poate desfășura doar în baza codului CAEN ales.

4. Societatea pe acțiuni (SA)

Acest tip de firmă este comparabil cu un SRL prin faptul că proprietarii săi au răspundere limitată. Cu toate acestea, investitorii au un cuvânt de spus în ceea ce privește modul în care funcționează afacerea, iar societatea poate fi listată la bursă.

Pentru înființarea unei Societăți pe Acţiuni este necesară o sumă mai mare pentru constituirea capitalului social. De asemenea, un SA implică costuri mai mari de înființare și administrare și o procedură mai complexă de înregistrare. De aceea, o astfel de formă de organizare nu este potrivită unei afaceri de tip Start-up.

O societate pe acțiuni este tratată din punct de vedere juridic ca o singură entitate deținută de acționari. La fel ca o persoană, o societate pe acțiuni poate contracta datorii și, prin urmare, este responsabilă pentru rambursare. Acest lucru contrastează cu un SRL în care anumite persoane fizice pot fi răspunzătoare pentru datoriile contractate.

👉 Dacă ai un PFA sau un SRL cu o vechime de peste 12 luni, care înregistrează venituri și întâmpini dificultăți în ce privește plata taxelor sau impozitelor, ai posibilitatea de a contracta un credit de la Filbo. Poți aplica online, iar cererea este analizată în doar câteva ore.

Avantajele și dezavantajele înființării unei firme, indiferent că vorbim de PFA sau SRL

Așa cum este și cazul altor tipuri de organizații, înființarea unei firme oferă mai multe avantaje și dezavantaje. În funcție de acestea, poți alege între PFA și SRL, sau orice altă formă de organizare care se potrivește cel mai bine afacerii tale.

În continuare îți prezentăm câteva dintre avantajele și dezavantajele pe care să le ai în vedere:

Avantajele înființării unei firme:

  • Procesul de constituire a unei firme este, de obicei, simplu, iar costurile de înființare SRL sau PFA sunt mici.
  • Capitalul de pornire provine din contribuțiile combinate ale tuturor membrilor/asociaților.
  • Fiecare membru care investește în afacere are dreptul de a participa activ la gestionarea acesteia.
  • Administrarea eficientă a afacerii poate fi îmbunătățită prin distribuirea distinctă a responsabilităților în cadrul fiecărui nivel organizațional.
  • O firmă poate aplica pentru împrumuturi de capital.

Dezavantajele firmelor:

  • Membrii unei entități comerciale sunt, de obicei, răspunzători pentru obligațiile întreprinderii.
  • Este mai probabil să apară conflicte, dacă firma este gestionată de mai multe persoane.
  • În cazul în care întreprinderea declară falimentul, bunurile tale pot fi confiscate pentru a compensa pierderile afacerii.
  • În cazul în care unul dintre membrii firmei suferă pierderi sau este implicat în probleme juridice, ceilalți membri trebuie să suporte costurile, în funcție de forma de organizare.

contabil calculand taxe PFA si SRL

SRL versus PFA: ce taxe și contribuții plătește fiecare

Majoritatea antreprenorilor la început de drum optează pentru organizarea firmei sub forma unui SRL sau PFA. Aceștia au în vedere sistemul de impozitare și alte costuri de administrare. Pentru a-ți face o idee despre diferențele dintre PFA versus SRL, îți vom prezenta, în cele ce urmează, costurile aferente celor două forme de organizare a firmei, astfel încât să poți lua decizia care se pliază pe nevoile afacerii tale. De asemenea, după ce cunoști toate aceste informații, poți folosi și un calculator PFA vs SRL online care să te ajute în decizia ta.

Forma de organizare de tip SRL îi protejează pe directori prin faptul că presupune o „răspundere limitată”. Așadar, de ce și-ar organiza cineva o firmă sub forma unei întreprinderi individuale sau a unui PFA? Explicația se regăsește în costurile de înființare și administrare și impozite.

Taxele și impozitele aferente unui SRL sunt mai mari, astfel încât multe întreprinderi mici consideră că este mai puțin costisitor să fie organizate ca întreprinderi individuale sau PFA.

👉 Indiferent că deții un SRL sau un PFA, atunci când ai nevoie urgentă de capital pentru plata taxelor, poți solicita un credit rapid pe firmă de la Filbo.

Modificări fiscale 2025: PFA versus SRL

Dacă te întrebi care sunt acele taxe PFA în sistem real vs normă de venit în 2025 și ce taxe plătește un SRL în acest an, trebuie să știi că față de anul trecut există câteva modificări fiscale importante pe care le regăsești în legea 227/2015 cu modificările și completările ulterioare. Noi, în continuare, ți-am pregătit, într-un mod simplificat, tot ce trebuie să știi despre ce taxe plătește un PFA și un SRL.

Cum sunt impozitate PFA-urile în 2024?

În ce privește sistemul de impozitare a venitului, în cazul PFA-urilor, impozitul este de 10%, cu mențiunea că există două variante de calcul al sumei asupra căreia se aplică.

Astfel, PFA-urile pot opta pentru:

  • Impozit PFA în sistem real – în 2025, cota de impozitare rămâne tot 10% din venitul net. Pentru a calcula venitul net, scădem din venitul brut cheltuielile deductibile. Această variantă de impozitare reflectă întocmai situația firmei în ce privește veniturile realizate de PFA. Nivelul veniturilor se stabilește în baza evidenței contabile a activităților prestate în calitate de firmă. În calitate de PFA, contabilitatea poate fi ținută în partidă simplă, neexistând obligativitatea contractării unei firme de contabilitate pentru calculul și declararea taxelor PFA. 
  • Impozit PFA la norma de venit – presupune aplicarea procentului de 10% unei anumite sume prestabilite, indiferent de veniturile obținute. Practic, impozitul se aplică normei de venit, care este stabilită anual în funcție de domeniul de activitate sau de zona geografică în care activează PFA-ul. Pentru PFA-urile care aleg impozitarea în baza normei de venit, evidența contabilă este chiar mai simplă pentru calculul și declararea taxelor PFA: exceptând activitățile de comerț cu amănuntul sau producție, PFA-urile impozitate la norma de venit trebuie să țină doar evidența veniturilor.

În 2025, pentru aplicarea impozitului pe venit PFA, plafonul este în continuare de 25.000 de euro.

PFA-urile, spre deosebire de SRL-uri, vor depune anual Declarația Unică, pentru completarea căreia au la dispoziție ghidul realizat de ANAF împreună cu Ministerul de Finanțe. În ajutor, pot să folosească și un calculator taxe PFA pentru a anticipa cuantumul dărilor la stat.

Cine mai are obligația de a depune Declarația Unică?

Alături de PFA-uri, declarația trebuie depusă și de persoanele care realizează venituri din:

  • drepturi de autor;
  • activități sportive;
  • activități agricole;
  • cedarea folosinței bunurilor;
  • drepturi de proprietate intelectuală;
  • avocatură etc.

Ce contribuții plătește un PFA în 2025: PFA în sistem real vs PFA la normă de venit?

În ce privește contribuțiile către stat, un PFA în sistem real plătește următoarele taxe PFA:

  1. Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru PFA este următoarea: 
  • Pentru PFA-urile cu venituri anuale nete sub pragul de 6 salarii minime, adică sub 24.300 lei de lei contribuția la CASS este opțională. 
  • Pentru PFA-urile cu venituri anuale nete între 6 și 12 salarii minime, adică între 24.300 lei și 48.600 lei, CASS este 10% din venitul net.
  • Pentru PFA-urile cu venituri anuale nete între 12 și 24 salarii minime, adică între 48.600 lei și 97.200 lei, CASS este 10% din venitul net.
  • Pentru PFA-urile cu venituri anuale nete de peste 24 salarii minime (până la 60 de salarii minime, adică 243.000 lei), CASS este 10% din venitul net.
  1. Contribuția de asigurări sociale (CAS) pentru PFA este următoarea:
  • Pentru venituri mai mici de 6 salarii minime, plata CAS PFA nu este obligatorie.
  • Pentru venituri între 6 și 12 salarii minime, plata CAS este de asemenea opțională.
  • Pentru venituri între 12 și 24 de salarii, CAS este 12.150 lei.
  • Pentru venituri de peste 24 de salarii, CAS este 24.300 lei.

În ceea ce privește contribuțiile unui PFA la normă de venit, contribuțiile PFA sunt următoarele:

  • Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) – 10% din plafonul pe care îl depășește norma de venit: fie 12, fie 24 salarii minime brute.
  • Contribuția de asigurări sociale (CAS) – 25% din plafon dacă norma depășește unul dintre cele 2 plafoane, adică 12, respectiv 24 de salarii minime brute.
  1. Taxa pe valoarea adăugată (TVA), în cuantum de 19% – este obligatorie doar dacă venitul anual depășește 300.000 lei.

👉 Dacă dorești o transformare PFA în SRL, atunci este posibil să ai nevoie de capital suplimentar pentru dezvoltare. Vezi ce opțiuni de finanțare a afacerii îți oferă Filbo și convinge-te că este un partener de încredere ce te poate sprijini în parcursul tău antreprenorial!

Avantajele pe care le oferă Filbo în materie de finanțare se diferențiază de metodele tradiționale, în primul rând, prin procedură simplă și 100% online de aplicare și rapiditatea procesului de acordare a creditului. În plus, la Filbo beneficiezi de:

  • costuri prietenoase, fără condiții ambigue redactate cu litere mici;
  • procedură simplă de aplicare;
  • analiza rapidă a cererii – primești răspuns despre cererea de aplicare în doar câteva ore.

calcul taxe PFA

Ce taxe și impozite plătește un SRL în 2025?

Așa cum am menționat mai sus, SRL-ul are personalitate juridică proprie, iar patrimoniul societății este separat de cel al asociaților. Răspunderea acestora se limitează la suma capitalului social pe care îl dețin în firmă.

Pentru înființarea unui SRL este necesar să ai ceva mai multe cunoștințe juridice decât în cazul înființării unui PFA. Un SRL este o formă mai complexă de organizare, de aceea serviciile unui contabil profesionist sunt imperios necesare. Contabilul contribuie și la calculul necesar pentru taxe SRL, astfel încât activitatea să fie una conform legislației în vigoare, deci nu va fi nevoie să folosești un calculator impozite microîntreprindere pentru a afla ce sumă trebuie să plătești la ANAF.

Impozitarea SRL-urilor

În linii mari, un SRL datorează, pe lângă impozitul de venit și contribuțiile similare unui PFA, încă 2 tipuri de taxe, ale căror implicații financiare ar putea influența decizia de organizare a afacerii sub forma unui SRL.

Astfel, un SRL va datora noile taxe și impozite, după cum urmează:

  • impozitul pe venit/profit care depinde, în mare parte, de câți angajați are un SRL;
  • taxa pe valoare adăugată (TVA);
  • impozitul pe dividende.

În ceea ce privește impozitul pe venit SRL, pentru calculare impozit pe venit, trebuie să știi că un SRL plăteşte următoarele taxe pentru întreprindere, conform legii 227/2015 actualizată în decembrie 2024:

  • 1% impozit pe venit – dacă veniturile anuale sunt sub 60.000 de euro;
  • 3% impozit pe venit – dacă venitul anual este cuprins între 60.000 și 250.000 de euro. De asemenea, acest impozit pe cifra de afaceri este aplicabil și întreprinderilor care au activități principale/secundare cu coduri CAEN aferente IT, HORECA, activități juridice sau activități medicale.

Pentru a-ți fi mai ușor să estimezi și să îți planifici finanțele, poți să folosești un calculator de impozit pe venit.  Iar dacă te întrebi când se plătește impozitul pe venit pentru SRL, acesta trebuie reţinut și plătit la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost obținut venitul.

Condiţiile care trebuie îndeplinite pentru aplicarea cotei de impozit SRL de 1 sau 3% sunt următoarele:

  • realizează venituri anuale sub 250.000 euro;
  • persoanele particulare dețin capitalul social;
  • firma are un salariat cu normă întreagă (8 ore/zi). Aici vorbim despre SRL cu un singur angajat sau mai mulți;
  • veniturile realizate din consultanță/management sunt mai mici de 20% din veniturile totale;
  • asociații nu dețin mai mult de 25% din numărul titlurilor de participare sau al dreptului de vot la cel mult o microîntreprindere.

Dar cât e impozitul pentru un SRL fără angajați? În cazul unui SRL fără angajați, pentru impozitul pe profit SRL se aplică o cotă de impozit pe profit de 16% din profitul realizat, deoarece nu are statutul de microîntreprindere.

Trecând la impozitul pe dividende SRL, trebuie în primul rând să știi că repartizarea de dividende reprezintă metoda prin care asociații pot scoate bani din firmă. Acești bani reprezintă profitul realizat de firmă o dată la 4 luni sau anual. 

Pentru distribuirea dividendelor se va achita un impozit de 10% din valoarea lor, iar pentru a afla exact ce sumă trebuie să plătești la stat, poți să folosești un calculator impozit pentru dividende.

Acum că ai aflat ce impozite plătește un SRL, cu siguranță, dacă încă nu ți-ai deschis firma, printre următoarele tale întrebări se numără și „Câte coduri CAEN poate avea un SRL?”. Răspunsul este acesta: un SRL poate avea un singur cod CAEN principal și un număr nelimitat de coduri CAEN secundare. Indiferent de numărul lor, acestea nu influențează cotele de impozit menționate anterior.

Taxa pe valoare adăugată (TVA)

În 2025, cotele de TVA se mențin ca și în 2024: 

Cota de 9% rămâne pentru:

  • serviciile care constau în permiterea accesului la bâlciuri, parcuri recreative, târguri, expoziții, cinematografe, evenimente culturale și evenimente sportive;
  • livrarea locuințelor către persoane fizice, inclusiv a terenului pe care sunt construite;
  • livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură și alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență care sunt destinate locuințelor, clădirilor administrației publice centrale sau locale, clădirilor entităților aflate în coordonarea/subordonarea acestora;
  • livrarea și instalarea de componente pentru repararea sau extinderea sistemelor prevăzute anterior;
  • livrarea sistemelor de înaltă eficiență ca parte componentă a livrărilor de construcții, precum și livrarea și instalarea sistemelor ca extraopțiuni la livrarea unei construcții.

Cota de TVA de 19% rămâne pentru:

  • drepturile de utilizare a facilităților sportive, în scopul practicării sportului și educației fizice;
  • transportul de persoane cu trenul sau cu vehicule istorice cu tracțiune cu aburi pe linii înguste în scop turistic sau de agrement, precum și transportul de persoane utilizând instalaţiile de transport pe cablu în scop turistic sau de agrement;
  • transportul de persoane cu vehicule cu tracţiune animală sau ambarcațiuni, folosite în scop turistic sau de agrement;
  • livrarea alimentelor de înaltă valoare calitativă, respectiv produse montane, eco, tradiţionale, autorizate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

Cota de TVA de 19% râmâne și în cazul comercializării următoarelor bunuri:

  • băuturile alcoolice;
  • băuturile nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202;
  • alimentele cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minimum 10g/100g produs, cu excepția cozonacilor și a biscuiților.

La înființare, orice SRL va avea statutul de neplătitor de TVA, însă, dacă dorești, poți opta pentru plata acestei taxe încă de la înființare. În acest caz, plafoanele au rămas aceleași ca și în 2024.

Firma rămâne neplătitoare de TVA până în momentul în care cifra de afaceri atinge pragul de 300.000 lei. După depășirea acestei sume, un SRL va deveni plătitor de TVA. Cel mai probabil contabilul te va anunța când te apropii de această valoare, iar după ce ai atins pragul de 300.000 lei, ai la dispoziție 10 zile de la sfârșitul lunii în care ai atins pragul să te înregistrezi ca firmă plătitoare de TVA.

Pentru a te înregistra ca SRL plătitor de TVA va trebui să depui la ANAF un dosar care să cuprindă următoarele documente:

  • declarația 010;
  • documentele de identitate ale administratorilor și asociaților;
  • copie certificatul de înregistrare la ONRC;
  • declarație pe propria răspundere din care să rezulte dacă societatea desfășoară sau nu activități economice la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora;
  • copia contractului de prestări servicii contabile;
  • împuternicire;
  • act de identitate împuternicit (copie).

Un SRL plătitor de TVA are obligația de a declara și a plăti această taxă trimestrial atât timp cât cifra de afaceri nu depășește suma de 100.000 de euro. După depășirea acestei sume, declararea și plata TVA se vor efectua lunar.

calcul taxe SRL

Contribuții sociale datorate de un SRL

Dacă ai ales să înființezi un SRL, trebuie să știi că există câteva motive pentru care este bine să te și angajezi pe firmă:

  • beneficiezi de reducere la plata impozitului pe venit;
  • beneficiezi de asigurare de sănătate și șomaj;
  • ai posibilitatea de a scoate bani din firmă, fără dividende.

Așadar, dacă SRL-ul are angajați, atunci, pe lângă impozitul de 10% din veniturile din salarii, firma va reține și va plăti la ANAF taxele aferente salariilor:

  • contribuția de asigurări sociale (CAS) în cuantum de 25% din salariul brut, suportată de angajat;
  • contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) în procent de 10%, suportată de angajat;
  • contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM) în procent de 2,25%, suportată de angajator. 

 

În 2025, banii din CAM se împart la fel ca anul precedent. Astfel:

  • 1% ajunge la Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale. Anul trecut, procentul a fost de 12%;
  • 17% ajunge la bugetul asigurărilor pentru șomaj. Aici, procentul a rămas același ca anul trecut.
  • 2% ajunge la sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale – același procent ca anul trecut;
  • 30% la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate pentru plata concediilor medicale. Anul trecut, procentul a fost de 22%.
  • 50% ajung într-un cont distinct la bugetul de stat, spre deosebire de 47% anul trecut.

Cum se plătesc taxele pentru un SRL?

Taxele datorate de un SRL se achită în termenele prevăzute de lege, utilizând următoarele variante:

  • plata online prin intermediul ghiseul.ro;
  • prin transfer bancar;
  • plata la casieriile ANAF.

În concluzie, atunci când începi o afacere, în funcție de specificul activității, de numărul preconizat al angajaților, de costurile implicate, va trebui să alegi forma de organizare a afacerii tale. Aceasta va avea, fără îndoială, un impact semnificativ asupra gestionării financiare și a viabilității firmei tale în viitor. De asemenea, în acest an trebuie să ții cont și de modificările fiscale care îți pot influența veniturile obținute prin intermediul SRL-ului sau PFA-ului. Îți reamintim că începând din acest an, cotele de impozitare pentru micro SRL sunt de 1% sau 3% în funcție de veniturile anuale, iar în ceea ce privește PFA-urile, s-au schimbat plafoanele asupra cărora se aplică cota aferentă CAS și CASS.

Sursă foto: Shutterstock.com