Segmentarea de piață este o strategie eficientă de marketing care grupează consumatorii cu nevoi similare și comportament similar de cumpărare în segmente. Aceste segmente devin fundația marketing-ului targetat, care este o metodă mult mai eficientă de marketing, comparativ cu promovarea către mase.
Această strategie de marketing înseamnă practic potrivirea unuia sau a mai multor produse cu o nevoie existentă a consumatorului, abordarea fiind una care pune în centrul oricărei acțiuni, consumatorul.
Segmentarea de piață se realizează prin identificarea câtorva valori care vor fi folosite ca bază pentru a determina cum ar trebui grupați consumatorii.
Crearea unor Profile de Cumpărător (Buyer Persona)
Înainte de a concepe orice fel de plan de marketing, este esențial să înțelegi cine sunt potențialii tăi clienți.
Pentru asta, primul pas este crearea unor Profile de Cumpărător. Dacă ai o afacere existentă, pentru pasul acesta poți folosi date ale clienților deja existenți.
Te interesează să știi sexul (feminin sau masculin), vârsta, de unde vin clienții tăi (locația), și ce tip de “produs” cumpără. Aceste date ar fi cele principale, dar desigur, cu cât mai multe date ai, cu atât mai bine vei putea să targetezi.
De exemplu, să spunem că deții o pensiune cu câteva camere la munte. In plus deții un loc de joacă pentru copii iar pensiunea ta se află în apropierea unor puncte de interes turistic sau pârtii de ski.
În acest context, cel mai probabil vei avea două profile de cumpărător:
- Familii cu copii mici
- Cupluri tinere
Pentru primul profil, targetul tău este: femei și barbați cu vârsta cuprinsă între 25-40 de ani, aflați în locațiile care au cel mai mult potențial pentru tine. Dacă, de exemplu, pensiunea ta se află în Brasov, cel mai probabil cumpărătorii tăi vor veni în marea lor majoritate din București.
Pentru al doilea profil, targetul tău este: femei și barbați cu vârsta cuprinsă între 20-40 de ani și, la fel ca în primul profil, aflați în locațiile cu cel mai mult potențial pentru afacerea ta.
Corelarea nevoilor cumpărătorilor cu produsele tale
După ce ai stabilit care sunt profilele de bază ale cumpărătorilor tăi, pasul al doilea este să corelezi ceea ce oferi tu cu nevoile lor. Asta ar putea să arate așa:
Pentru primul profil, familiile doresc acomodare care să le permită adăugarea de pătuț pentru copil, spațiu suficient în cameră pentru toate bagajele (cărucior, jucării, bagaje, etc.), mic-dejun inclus, scaune înalte pentru copii, loc de joacă pentru copil, baie în cameră, posibilitatea de a lua prânzul și cina la aceeași proprietate, loc de parcare și în general o ambianță primitoare pentru familii.
Exercițiul se repetă pentru toate profilele de cumpărător pe care le-ai creat.
Crearea mesajelor de marketing
Următorul pas este să creezi mesajul de marketing în funcție de informațiile de mai sus. Asta înseamnă că vei avea același numar de mesaje cu numărul de profile de cumpărător.
De exemplu:
Profil 1: Pensiunea x: locul unde familia ta va crea amintiri pentru o viață
Aceste mesaje vor sta la baza oricărui efort de marketing pe care îl vei face. Asta nu înseamnă să folosesti aceste mesaje peste tot, ci înseamnă să “vinzi” experiența asta către profilul de cumpărător.
Identificarea canalelor de marketing
În funcție de tipul de profil al cumpărătorului, putem să corelăm canalul de marketing pe care il vom folosi pentru targetare.
Vom lua ca exemplu o pensiune care are ca și clienți doar persoane aflate pe teritoriul României. În acest caz, platforma cea mai utilizată in România este Facebook, după care Instagram.
În acest caz, vom crea doua campanii paralele, una dedicată profilului 1, cu mesajul aferent iar alta dedicată celui de-al doilea profil, cu mesajul aferent.
Astfel ne asigurăm că potențialii clienți vor vedea o “reclamă ” care se potriveste nevoilor lor și nu o “reclamă” generală, cum ar fi “pensiunea x din Brașov, camere la 200 de lei pe noapte”.
De asemenea, elementele vizuale din “reclame” vor fi alese ținând cont de toate aceste date. De exemplu, pentru profilul 1 se poate utiliza o fotografie cu proprietatea și o altă fotografie cu camera care include pătuțul sau locul de joacă pentru copii. Pentru profilul 2, se poate utiliza o fotografie cu proprietatea iar alta cu punctul turistic din apropiere sau pârtia de ski.
Dacă nu există buget pentru promovarea afacerii online sau offline, există platforme care oferă vizibilitate mare și pun proprietățile din domeniul turismului în fața potențialilor cumpărători. Singurul cost aferent utilizării acestor platforme este comision din vânzare.
Aceste platforme sunt:
În speranța că aceste informații îți sunt de ajutor, am aprecia dacă ai împărtăși acest articol pe social media.