Promoție Martie: Susținem femeile antreprenor și în luna dedicată lor le oferim 1% reducere la dobânda creditelor Filbo. Vezi detalii!

Raportarea SAF-T: ce este, cum se realizează și pentru cine este obligatorie

Verificat de: Maftei Robert

Autoritățile pun tot mai mare accent pe consolidarea transparenței financiare a companiilor, motiv pentru care implementează diverse soluții online în acest sens, promovând totodată și digitalizarea operațiunilor de audit. Una dintre soluțiile implementate relativ recent în România este SAF-T.

 

Conform unui sondaj efectuat de PwC în 2022, primul an de implementare al SAF-T, 76,5% dintre contribuabili nu au reușit să depună în timp util declarațiile necesare, principalele motive fiind timpul insuficient de adaptare a sistemelor interne și lipsa informațiilor cu privire la acest proces.

 

Dacă și tu ești unul dintre antreprenorii care trebuie să realizeze raportarea SAF-T și dorești să eviți problemele care ar putea să apară, descoperă în cele ce urmează tot ce trebuie să știi: ce este, cum se realizează și pentru cine este obligatorie.

 

  • Ce este, mai exact, raportarea SAF-T și cum se realizează
  • Ce beneficii oferă raportarea SAF-T
  • Cine depune SAF-T
  • Care este termenul de transmitere SAF-T ANAF
  • Care este perioada de grație pentru raportarea SAF-T

Ce este, mai exact, raportarea SAF-T și cum se realizează

 

SAF-T înseamnă Standard Audit File for Tax și este un sistem de declarare a informațiilor contabile și fiscale ale unei companii, implementat de către autoritățile fiscale. Acesta presupune depunerea unor declaraţii, alături de un fişier în format electronic, de tip XML, care conţine date extrase automat din sistemele informatice ale companiilor.

 

Există 3 tipuri de declarații SAF-T care se depun la intervale diferite de timp:

  1. Declarația 406 SAF-T care cuprinde informații despre totalitatea operațiunilor contabile și fiscale. Aceasta se raportează lunar sau trimestrial, în cazul contribuabililor care nu sunt înregistrați în scopuri de TVA.
  2. Declarația 406 SAF-T aferentă mijloacelor fixe ale unei companii, care se depune anual.
  3. Declarația 406 SAF-T aferentă stocurilor unei companii care, spre deosebire de celelalte două declarații, se depune numai la solicitarea autorităților fiscale.

 

👉 Pentru a raporta eficient și rapid informațiile necesare în declarația SAF-T, poți să apelezi la un software personalizat pentru business-ul tău, care să facă asta pentru tine. Dacă ești clientul nostru, îți oferim acces gratuit la servicii non-financiare prin intermediul colaboratorilor noștri, printre care și parteneri IT care te pot ajuta cu software-ul de care ai nevoie!

Unde se depune declarația SAF-T ANAF

 

Declarația D406 se depune online, în Spațiul Privat Virtual ANAF, la secțiunea „Depunere declarații” sau prin site-ul www.e-guvernare.ro, la categoria „Depunere declarații ANAF”.

 

👉 De obicei, depunerea declarației se face de către contabil. De aceea, asigură-te că lucrezi cu unul priceput. Află cum să alegi contabilul potrivit pentru afacerea ta.

Ce beneficii oferă raportarea SAF-T

 

Scopul principal al raportării SAF-T este de a facilita transferul de informații între autoritățile fiscale și contribuabili, oferind beneficii ambelor părți. În ceea ce privește beneficiile autorităților, acestea sunt destul de evidente: cu ajutorul raportărilor SAF-T, autoritățile au acces online la date din evidența contabilă și fiscală ale contribuabililor. Prin urmare, pot viza reducerea deficitului de colectare a TVA-ului.

 

Deși pentru contribuabili raportarea SAF-T aduce, la prima vedere, doar un volum mai mare de lucru, aceasta are și anumite beneficii. Unul dintre acestea constă în scăderea numărului de controale ANAF la sediul firmei datorită faptului că inspectorii fiscali au acces online la informațiile de care au nevoie și pe care, în mod normal, le-ar solicita în cadrul unui control. Un alt avantaj important poate fi și rambursarea TVA mai rapidă, în special datorită faptului că prin raportarea SAF-T online pot fi identificare într-un timp mult mai scurt neconformitățile în declarații.

Ce se întâmplă dacă raportezi informații greșite în SAF-T

 

În situația în care, după depunerea declarației, îți dai seama că ai inclus informații greșite sau ai omis câteva dintre ele, ai posibilitatea de a face rectificări. Pentru asta, e nevoie de o nouă declarație care să conțină toate informațiile din declarația inițială, plus cele asupra cărora ai efectuat corecții. Pe scurt, în caz că raportezi informații greșite în SAF-T, vei retransmite declarația D406 către ANAF.

Cine depune SAF-T

În prezent, raportarea SAF-T este obligatorie pentru toți contribuabilii mari și mijlocii, inclusiv bănci, IFN-uri, societăți de asigurare și alte instituții financiare. 

Dacă nu știi în ce categorie este încadrat businessul tău, poți să vizitezi site-ul ANAF pentru că acolo sunt publicate listele cu informațiile de care ai nevoie. Dacă firma ta nu se regăsește pe acele liste, înseamnă că te încadrezi în categoria contribuabililor mici și nu ești obligat să depui declarația SAF-T. 

 

👉 Indiferent de categoria în care te încadrezi, dacă ai planuri mari cu afacerea ta, noi, echipa Filbo, îți oferim sprijin financiar pentru dezvoltare! Poți obține împrumuturi 100% online, pentru credite de până la 100.000 RON, iar dacă ai nevoie de sume mai mari, un consultant te va ajuta să identifici cele mai potrivite soluții pentru tine.

Care este termenul de transmitere SAF-T ANAF

 

Termenul de depunere al declarației SAF-T este următorul: 

  • Declarația SAF-T, care cuprinde informații despre totalitatea operațiunilor contabile și fiscale, se depune până la finalul lunii următoare celei de raportare.
  • Declarația SAF-T de mijloace fixe se depune până la data limită pentru depunerea situațiilor financiare anuale, adică în 130 de zile de la încheierea anului calendaristic.
  • Declarația SAF-T de stocuri se depune până la data indicată de către ANAF. Aceasta poate să difere de la an la an.

 

Este bine de știut că structura SAF-T în România conține peste 390 de elemente fiscale și contabile obligatorii pe care trebuie să le raportezi. De aceea, pentru a te asigura că depui declarația în termenul stabilit de lege, este important să implementezi din timp soluții digitale care să te ajute să faci față complexității acestei raportări. Totodată, înainte de completarea și depunerea declarațiilor, este bine să parcurgi câteva etape pregătitoare prin care să verifici acuratețea și integritatea fișierelor SAF-T pe care le vei transmite.

 

👉 Descoperă și alte 5 idei de digitalizare rapidă pe care le poți implementa pentru business-ul tău!

 

Pentru a-ți ușura munca, poți să investești într-o aplicație web care să te ajute să imporți datele necesare raportării, să generezi automat declarațiile și să le validezi pentru depunerea către autoritățile fiscale. În cele mai multe cazuri, o astfel de aplicație are în spate o echipă formată din profesioniști, care îți este alături pe tot parcursul implementării și care oferă angajaților tăi instruirea necesară pentru folosirea aplicației. De aceea, costurile pentru o astfel de aplicație pot să fie destul de mari.

 

👉 Dacă nu ai capital propriu suficient pentru o astfel de investiție, dar ai cel puțin 12 luni de activitate, poți să apelezi la un credit pentru capital de lucru și investiții cu garanții materiale de la Filbo – instituție financiară nebancară (IFN). Pe lângă automatizarea procesului de raportare SAF-T, un astfel de credit te poate ajuta să-ți să-ți crești stocurile, să dezvolți zona de producție și să automatizezi și diferite procese interne care să-ți transforme business-ul într-unul sustenabil.

 

Indiferent de investițiile pe care plănuiești să le faci, poți obține până la 1.000.000 RON pe o perioadă de 36 de luni pentru capital de lucru, 48 de luni mixt și 60 de luni pentru investiții.

 

Împrumutul de până în 100.000 RON îl poți obține 100% online, în timp ce, pentru împrumuturile care depășesc această sumă, vei avea parte de sprijin din partea unui consultant. În același timp, pentru creditele de maximum 35.000 RON, ai nevoie doar de extrasul de cont, în timp ce, pentru creditele mai mari, este necesară și ultima balanță disponibilă.

 

Dobânda este una variabilă, în funcție de valoarea ROBOR la 6 luni, iar dacă nu poți să plătești rata din cauza unui eveniment neprevăzut, ai posibilitatea de a amâna plata cu 30 de zile, o singură dată pe durata creditului, dacă, până atunci, ai un comportament bun de plată. 

Care este perioada de grație pentru raportarea SAF-T

Conform unui ghid SAF-T ANAF, în cazul în care nu depui declarațiile în termenul legal, poți beneficia de o perioadă de grație, după cum urmează:

 

  • Pentru declarația care se transmite lunar, perioada de grație este de 6 luni pentru prima raportare, 5 luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare, 2 luni pentru a cincea raportare.
  • Pentru declarația trimestrială, perioada de grație este de 3 luni pentru prima raportare.

 

Concluzionând, chiar dacă există o perioadă de grație pentru raportarea SAF-T, întocmirea declarațiilor poate lua mult timp atunci când sistemele interne nu sunt adaptate noilor cerințe. De aceea, asigură-te că te documentezi suficient și investești din timp în soluțiile digitale de care ai nevoie, astfel încât businessul tău să fie pregătit pentru noutățile digitale care apar.

 

Sursă foto: Shutterstock, Shutterstock