Conform unui studiu despre factorii care cauzeaza insolventa, 65% dintre antreprenorii intervievați au menționat problemele financiare precum fluxul negativ de numerar sau imposibilitatea de a accesa resurse financiare la nevoie. Aceste probleme apar deseori atunci când nu există un plan de dezvoltare al afacerii, care să funcționeze drept sprijin pentru antreprenor. Descoperă în continuare ce este un plan de afaceri și cum îl poți întocmi.
- 6 motive care te vor convinge să acorzi atenție construirii unui plan de afaceri
- Etapele întocmirii unui plan de afaceri
- Cele mai frecvente greșeli în întocmirea unui plan de afaceri și cum le poți evita
- Obține o sursă de finanțare pentru a-ți atinge obiectivele
6 motive care te vor convinge să acorzi atenție construirii unui plan de afaceri
Un plan de afaceri prezintă obiectivele pe termen mediu și lung ale afacerii și modalitățile de a le atinge, plecând de la situația actuală în care se află afacerea. Iată, concret, la ce ajută un plan de afaceri:
- Rezumă liniile directoare pentru atingerea obiectivelor. Asta înseamnă că pentru fiecare obiectiv vei putea stabili și monitoriza exact etapele prin care trebuie să treci pentru a le îndeplini. De exemplu, dacă unul dintre obiective este creșterea volumului de produse vândute cu 10% în următoarele 3 luni, pașii pe care trebuie să îi ai în vedere pentru execuție și monitorizare implică creșterea volumului de producție, atragerea de noi clienți și diverse aspecte logistice.
- Datorită planificării detaliate a afacerii, anticipează problemele care se pot ivi în fiecare etapă și permite evitarea multor greșeli cauzate de lipsa de informare. Principalele cauze ale greșelilor sunt: cunoașterea insuficientă a concurenților sau a clienților.
- Datorită unui forecast de vânzări, un plan de afaceri reduce semnificativ riscul apariției problemelor cu fluxul de numerar care, în cele mai multe cazuri, reprezintă cauzele principale de eșec în etapele de început ale afacerilor.
- Menține atenția antreprenorului îndreptată spre atingerea obiectivelor. Atunci obiectivele sunt stabilite, iar pașii stabiliți pentru îndeplinirea lor sunt clari, îți va fi mult mai ușor să urmărești procesul de atingere a obiectivelor. De exemplu, în situația amintită mai sus, legată de creșterea volumului de vânzări, dacă întâmpini probleme în etapa de atragere a noilor clienți, poți să îți îndrepți atenția spre implementarea de noi strategii de marketing, precum promovarea online sau offline.
- Permite selectarea celor mai avantajoase surse de finanțare pentru afacere. Cunoscând exact obiectivul pe care îți dorești să îl îndeplinești, poți să faci o estimare realistă a costurilor pe care le presupune și, datorită informațiilor pe care le deții, poți să faci o alegere corectă în ceea ce privește obținerea unei surse de finanțare potrivite.👉 Apelează la cel mai rapid credit pentru firme, prin care poți să obții, rapid, 100% online, până la 60.000 RON pe o perioadă maximă de 24 de luni. În plus. totuși afacerea ta întâmpină probleme generate de evenimente neprevăzute, poți amâna rata pentru 30 de zile, fără costuri suplimentare.
- Contribuie la atragerea investitorilor. Un plan de afacere bine pus la punct, care să demonstreze potențialul real al unei afaceri, crește credibilitatea unui antreprenor în fața investitorilor și a partenerilor de afaceri. Astfel, planul de afacere devine un instrument util pentru atragerea de investitori. Orice posibil partener, înainte de a lua decizia de a investi capital într-o afacere, analizează ideea și situația businessului în care investește.
Etapele întocmirii unui plan de afaceri
Întocmirea unui plan de afaceri este un proces complex care presupune parcurgerea cu atenție a mai multor etape. Iată care sunt acestea:
-
Colectarea informației
Deși pare un proces relativ ușor, colectarea informației trebuie făcută din mai multe surse, deoarece un plan de afaceri bine pus la punct se bazează pe informații reale și cât mai exacte. Iată care sunt principalele surse de informații necesare pentru elaborarea unui plan de afaceri:
- surse interne: documente financiar-contabile, precum: bilanțul contabil, contul de profit și pierdere (P&L), raportul privind fluxul de numerar, situația vânzărilor, situația datoriilor;
- surse externe: informații statistice privind mediul de afaceri local, studii privind piața produselor sau serviciilor, clienți potențiali, informații despre furnizorii actuali și potențiali;
Având toate aceste informații la îndemână, poți să treci la următorul pas.
-
Sistematizarea informațiilor – 7 puncte-cheie de care să ții cont
Informațiile colectate din diferite surse trebuie să te ajute să răspunzi la câteva întrebări esențiale pentru elaborarea planului de afaceri. Iată care sunt acestea:
-
Ce planific și de ce planific?
Această primă întrebare este un punct de plecare în elaborarea planului tău de afaceri, care se referă la obiective. Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să identifici care este obiectivul afacerii tale și ce dorești să obții prin îndeplinirea lui. De exemplu, poate fi vorba despre dezvoltarea portofoliului, prin adăugarea unui produs inovator. Îndeplinirea acestui obiectiv ar atrage noi clienți și o creștere a cifrei de afaceri.
-
Care este situația afacerii mele în prezent?
Pentru a răspunde la această întrebare, este necesară o analiză a situației actuale, folosindu-te de informațiile financiar-contabile colectate din surse interne. Este important să cunoști situația contului de profit și pierdere și să poți identifica și explica posibilele deviații pe care le-ai avut în cel puțin ultimele 6 luni. Este posibil ca, de exemplu, contul de profit și pierdere să arate un profit mai mic în primul trimestru din an decât în al doilea trimestru, din cauză că nu ai reușit să îți ajustezi la timp prețurile în concordanță cu inflația. Dacă în cel de-al doilea trimestru ai ajustat prețurile produselor și serviciilor tale, acest lucru se reflectă în contul de profit și pierdere.
Atunci când identifici costurile suplimentare neanticipate care, de cele mai multe ori, cauzează deviații, le poți împărți în 2 categorii:- costuri one-time care se întâmplă din cauze excepționale (defecțiunea unui echipament care a trebuit înlocuit);
- costuri elementare care se vor repeta (negocierea unui contract cu un furnizor de materii prime care cauzează creșterea de costuri pentru tine).
-
Ce se întâmplă în jur?
Răspunsul la această întrebare face referire atât la competitori, cât și la clienți, și vine din informațiile pe care le obții din sursele externe.
În ceea ce privește competitorii, poți analiza produsele sau serviciile pe care le oferă, raportul calitate-preț, precum și strategiile de marketing de care se folosesc. Atunci când vorbim de clienți, ne referim în principal la comportamentul acestora. În ultimii doi ani, comportamentul consumatorului s-a schimbat foarte mult din cauza pandemiei, astfel că potențialii clienți au noi priorități și nevoi. În prezent, consumatorii tind să fie mai rezervați în ceea ce privește cheltuirea banilor pe lucruri sau activități care nu sunt strict necesare. Nevoile lor se concentrează în principal pe menținerea unui stil de viață asemănător celui dinainte de pandemie, la costuri moderate.
-
Ce mă ajută și ce mă încurcă?
În acest caz, este indicată o analiză SWOT atât a afacerii tale, cât și a mediului extern. În ambele situații, analiza SWOT face referire la punctele tari, punctele slabe, oportunități și amenințări. O analiză SWOT presupune identificarea factorilor principali aferenți fiecărei zone, iar pentru a face asta trebuie să îți oferi răspunsul la câteva întrebări care se potrivesc atât în analiza afacerii cât și în analiza mediului extern.
Întrebări pentru identificarea punctelor tari:
- Ce funcționează bine în acest moment?
- Ce resurse ai la dispoziție?
- Ce te avantajează față de competiție?
Întrebări pentru identificarea punctelor slabe:
- Care sunt avantajele competiției?
- Ce ar putea împiedica realizarea obiectivelor?
Întrebări pentru identificarea oportunităților:
- Ce condiții de piață te avantajează?
- Cine sunt potențialii colaboratori?
- Ce factori de mediu promovează optimismul îndeplinirii obiectivelor?
Întrebări pentru identificarea amenințărilor:
- Cine este competiția?
- Care sunt cele mai mari obstacole?
- Ce capital de rezervă ai la dispoziție în cazul unor cheltuieli suplimentare?
-
Ce îmi trebuie?
Odată ce ai o viziune clară asupra situației afacerii tale în prezent și a mediului extern, cunoști punctele tari care te pot ajuta la îndeplinirea obiectivelor și punctele slabe care pot reprezenta provocări pentru orice antreprenor. De asemenea, poți să estimezi care sunt lucrurile de care ai nevoie pentru a-ți atinge obiectivele.
De exemplu, să presupunem că ai un business care se ocupă cu vânzarea de articole vestimentare personalizate. Dacă îți dorești să îți extinzi afacerea, ai nevoie de achiziția unor noi echipamente, precum o presă cu transfer termic, un computer performant și o imprimantă laser, cu ajutorul cărora să poți produce mai multe unități pe zi. De asemenea, poți avea nevoie de un spațiu mai mare pentru depozitare sau de resurse umane în plus. Odată ce obții capacitatea necesară de producție, ai nevoie de strategii de marketing pentru a atrage clienți noi. Nu în ultimul rând, ai nevoie de capital. Dacă te afli în situația în care capitalul propriu nu îți ajunge pentru a implementa aceste lucruri, poți apela la o sursă externă de finanțare.
-
Cât voi vinde și cui voi vinde?
Pentru a răspunde la această întrebare, ai nevoie să efectuezi un forecast de vânzări, adică o estimare cât mai realistă a vânzărilor pe următorii ani. Ar trebui să îți cunoști foarte bine clienții potențiali și să implementezi strategii de marketing prin care să îi atragi să cumpere de la tine.
Atunci când estimezi vânzările, încearcă să nu te situezi nici într-un scenariu prea optimist, dar nici într-unul pesimist. Estimarea vânzărilor și a profitului pe care îl obții trebuie să fie la mijloc, într-un scenariu realist. Așadar, pornește de la vânzările pe care le ai în prezent, iar apoi, poți crește vânzările actuale cu un anumit procent în fiecare trimestru, în funcție de capacitatea pe care o vei avea după efectuarea investițiilor necesare. -
Finalizare planuri
Pentru finalizarea planurilor trebuie să pui cap la cap aceste informații și să le pregătești pentru redactarea planului de afaceri. Nu uita să creezi și un P&L estimativ pentru cel puțin următoarele 12 luni după implementarea strategiei de dezvoltare a afacerii tale. În acest mod, vei avea o imagine clară asupra contului de profit și pierdere și vei putea urmări lună de lună rezultatele. Dacă există deviații majore între luna respectivă și ceea ce ai anticipat, identifică și analizează cauza, apoi modifică strategia pentru a ajunge la rezultatele dorite.
-
-
Structura unui plan de afaceri
Redactarea propriu-zisă trebuie să fie adecvată naturii businessului tău, astfel că modelul de plan de afaceri poate să varieze de la un caz la altul. Iată un model de plan de afaceri care se potrivește pentru un business cu o activitate de vânzare către clienți persoane fizice (B2C):
Model plan de afaceri
Iată, concret, ce ar trebui să conțină un plan de afaceri:
-
- Coperta care include titlul planului de afaceri și informații de contact
- Cuprinsul planului de afaceri în care se regăsesc titlurile tuturor capitolelor incluse în planul de afaceri
- Rezumatul planului de afaceri
- Prezentarea situației curente și o scurtă prezentare a echipei de management. Aceasta trebuie să cuprindă:
- date generale ale firmei;
- scurt istoric financiar (cifra de afaceri, vânzări, cash-flow, explicarea fluctuațiilor, acolo unde este cazul);
- prezentarea produselor și serviciilor oferite în prezent.
- Descrierea obiectivelor împărțite pe termen scurt, mediu și lung
- Analiza mediului extern, care cuprinde:
- analiza SWOT a mediului extern;
- analiza potențialilor clienți (crearea unui profil al publicului țintă) care să cuprindă informații relevante, precum: vârstă, venituri, ocupație, nivel de educație, statut familial, pasiuni, motivații și obiceiuri de cumpărare.
- analiza concurenței.
- Strategii de marketing pentru atingerea obiectivelor:
- strategia de produs, care are la bază analiza portofoliului actual de produse și dorințele sau nevoile consumatorilor;
- strategia de preț stabilită luând în considerare creșterea profitului, comportamentul clienților și sustenabilitatea afacerii;
- strategia de distribuție care conține canalele și sistemele de distribuție ce vor fi utilizate pentru a ajunge la cel mai mare număr posibil de clienți.
- Analiza financiară care conține:
- bugetul de investiții de care ai nevoie pentru a-ți implementa planurile;
- previziunea veniturilor bazată pe estimarea vânzărilor;
- previziunea cheltuielilor de producție și a celor administrative;
- previziunea fluxului de numerar care are la bază numerarul încasat versus numerarul cheltuit pe o anumită perioadă de timp;
- indicatori financiari de performanță (KPIs), precum: necesarul de fond de rulment care măsoară resursele financiare necesare pentru a acoperi decalajul dintre plățile efectuate și cele încasate, gradul de îndatorare a companiei, pragul de rentabilitate și marja de profit.
- Concluzii
Cele mai frecvente greșeli în întocmirea unui plan de afaceri și cum le poți evita
Un plan de afaceri cât mai realist este influențat de experiența unui antreprenor și de informațiile și situațiile cu care acesta s-a confruntat de-a lungul anilor. Din acest motiv, în special în cazul antreprenorilor care se află la început de drum, pot exista diverse greșeli atunci când întocmesc un plan de afaceri. Iată care sunt acestea și cum le poți evita:
- Planuri mult prea optimiste. Veniturile planificate sunt prea mari în raport cu situația actuală și istoricul afacerii, iar multe riscuri sunt trecute cu vederea. Pentru a evita o eroare de acest gen, întotdeauna atunci când elaborezi un plan de afaceri trebuie să pleci de la situația reală în care se află afacerea ta, atât din punct de vedere financiar, cât și din punctul de vedere al capacității de producție.
- Investiția este supradimensionată față de posibilitățile antreprenorului. Planurile mărețe sunt de apreciat, însă, pentru a stabili obiective cât mai realiste, trebuie să ții cont de capitalul existent și de sursele de finanțare pe care le poți obține.
👉 Accesează un imprumut de la Filbo și poți obține până la 115.000 RON pe o perioadă maximă de 36 de luni. Ai posibilitatea de a aplica online, iar singurul document de care ai nevoie este extrasul de cont pe ultimele 30 de zile. Poți rambursa creditul în rate egale sau conform unui scadențar flexibil. Împreună cu un consultant, vei găsi varianta cea mai potrivită pentru afacerea ta.
- Nu sunt analizate cu atenție nevoile clientului. Oricât de inovator ar fi un produs sau serviciu, dacă nu îndeplinește o dorință a consumatorilor sau nu satisface o nevoie, ai putea întâmpina greutăți în vânzarea lui. Pentru a evita acest lucru, analizează cu atenție nevoile și dorințele potențialilor clienți. Nu uita să analizezi și bugetul pe care aceștia sunt dispuși să îl cheltuiască pentru un asemenea produs sau serviciu și calculează atent dacă poate deveni profitabil pentru afacerea ta.
Obține o sursă de finanțare pentru a-ți atinge obiectivele
Succesul unei afaceri ține în mare parte de 3 lucruri:
- gestionarea cu succes a activității curente și a fluxului de numerar;
- implementarea de idei inovatoare care să te plaseze cu un pas înaintea competitorilor;
- luarea unor decizii de finanțare corecte care să contribuie la succesul businessului tău.
Atunci când ai nevoie de o sursa de finantare de incredere care să îți fie alături, Filbo poate fi o alegere potrivită pentru tine. Descoperă avantajele unui astfel de credit și obține împrumutul într-un timp scurt:
- poți să aplici 100% online, în doar 10 minute. Astfel, economisești timp pe care îl poți dedica dezvoltării afacerii tale;
- ai nevoie doar de un extras de cont pe ultimele 30 de zile, deci, eviți birocrația;
- beneficiezi de asistență online pe tot parcursul procesului;
- te bucuri de flexibilitate în ceea ce privește plata ratelor;
- obții un împrumut fără costuri ascunse;
Sursele de finanțare alese într-un mod inteligent susțin activitățile de dezvoltare incluse în planul de afaceri și contribuie la administrarea cu succes a unei afaceri profitabile. Inspiră-te din informațiile prezentate în acest articol pentru a întocmi un plan de afaceri eficient și bazează-te pe Filbo când ai nevoie de surse de finanțare avantajoase!
Sursă foto: freepik.com