Promoție Black Friday: Accesează un credit până pe 29 noiembrie și te trimitem în CITY BREAK unde vrei tu. Vezi detalii!

Ce este inflația, ce o cauzează și cum poate afecta mediul de afaceri

Verificat de: Robert Maftei

1 din 3 antreprenori susțin că inflația este principala îngrijorare, atunci când vine vorba despre dezvoltarea afacerii, conform unui studiu realizat de MetLife și U.S Chamber of Commerce Small Business Index.

Dacă ești un antreprenor la început de drum, probabil te-ai întrebat și tu cel puțin o dată, în special în vremurile acestea, ce este inflația și cum poate să dăuneze afacerii tale. Îți prezentăm, în continuare, tot ce trebuie să știi despre inflație și cauzele acesteia, dar și cum îți poți proteja afacerea în această perioadă.

  • Ce este inflația
  • Cauzele inflației
  • Efectele inflației asupra mediului de afaceri
  • Combaterea inflației: ce faci în inflație pentru a-ți proteja afacerea 

 

Ce este inflația

Pentru a defini mai clar ce este inflația, putem să spunem că este un fenomen economic caracterizat de creșterea generalizată a prețurilor bunurilor și serviciilor și de reducerea valorii monedei naționale. Cu alte cuvinte, pe timp de inflație, cumperi mai puține lucruri decât în mod normal, cu aceeași sumă de bani. Acest fenomen este resimțit de afaceri, înainte să fie resimțit de consumatori. Fiind afectate de prețurile crescute ale furnizorilor, afacerile sunt și ele nevoite să crească mai departe prețurile, către consumatorii finali.

Formele inflației

Formele inflației se disting în 4 categorii stabilite de către specialiștii economici. Iată care sunt acestea:

 

Inflația moderată

Principala caracteristică a acestui tip de inflație este creșterea generalizată a prețurilor cu un procent de 2-3% anual. Atunci când ne referim la creșterea prețurilor la bunuri de larg consum, inflația moderată nu impactează într-un mod foarte puternic economia, iar comportamentul consumatorilor nu suferă modificări. De exemplu, atunci când o țară se confruntă cu inflație moderată, prețul unei pâini integrale de exemplu, crește de la 8 lei, la 8 lei și 24 de bani.

 

Inflația deschisă

Acest tip de inflație presupune creșterea prețurilor între 3 și 10% anual. Din acest motiv, acest tip de inflație are un impact mai mare asupra economiei și asupra consumatorilor. Atunci când se apropie de o rată a creșterii de 10%, consumatorii încep să se gândească la metode de economisire și iau în considerare alternative mai ieftine ale produselor pe care obișnuiau să le utilizeze. De exemplu, dacă în exemplul trecut creșterea prețului unei pâini integrale ar fi putut trece neobservată, într-o inflație deschisă, aceeași pâine care costa 8 lei, și-ar majora prețul cu aproape 1 leu.

 

Inflația galopantă

Acest tip de inflație se caracteriează printr-o rată de creștere anuală depășește 2 cifre. Cu acest tip de inflație se confruntă România în prezent. 

De exemplu, în luna august rata inflației a ajuns la 15,3%, ceea ce înseamnă că prețul unei pâini de 8 lei s-a majorat cu 1 leu și 24 de bani. Iată alte câteva caracteristici și consecințe ale inflației galopante în România:

  • creșterea prețului la materii prime și materiale. Acest lucru duce la o creștere a costurilor de construcție în prezent, deci, la o creștere de prețuri în sectorul imobiliar la imobilele cu termen de finalizare 2023-2024.
  • comportamentul consumatorilor se modifică. În cele mai multe dintre cazuri, creșterile salariale nu urmează tendința inflației, astfel că majoritatea consumatorilor tinde să facă modificări asupra comportamentului de cumpărare și asupra stilului de viață în general.
  • există posibilitatea ca facerile care își mențin prețurile finale la același nivel pe care l-au avut înainte de inflație să producă bunuri mai slabe din punct de vedere calitativ, lucru care influențează cumpărătorii finali;

 

👉Dacă ai nevoie de capital, pentru a comanda suficiente materiale astfel încât să-ți asiguri stocul și să te asiguri că oferi clienților tăi aceeași calitate a produselor, poți să optezi pentru un credit super rapid de la Filbo, cu ajutorul căruia poți să obții până la 60.000 de lei, pe o perioadă de 24 de luni.

Iată de ce un astfel de credit este preferat de către antreprenori:

  • este cel mai rapid credit de pe piață, pentru firme;
  • timpul mediu pentru decizie este afișat în timp real pe site, astfel că știi la ce să te aștepți, atunci când aplici;
  • poți să amâni plata ratelor pe o perioadă de 30 de zile, fără a suporta penalizări.

 

Hiperinflația

Aceasta este caracterizată de creșteri amețitoare ale prețurilor și ale salariului real. Un exemplu de hiperinflație s-a petrecut în perioada 1988-1990, când inflația a fost de circa 1.000%. Din punct de vedere istoric, acest tip de inflație apare de obicei în perioade de război și crize politice din cauza cheltuielilor mari cauzate de conflicte. Luând în considerare exemplele anterioare, în perioadă de hiperinflație, o pâine în valoare de 8 lei, ar suferi o creștere de preț de 80 de lei.

 

Cauzele inflației

Fenomenul inflaționist poate fi cauzat de mai mulți factori. Iată care sunt cei mai importanți:

1. Creșterea masei monetare

Valoarea banilor este determinată de cantitatea de monedă aflată în circulație, dar și de percepția publicului asupra valorii banilor. Atunci când Rezerva Federală decide să pună mai mulți bani în circulație, depășind rata de creștere a economiei, valoarea banilor tinde să scadă, din cauza modificării percepției publicului asupra acesteia. 

Concret, atunci când oamenilor le sunt oferiți mai mulți bani, aceștia tind să îi cheltuie pe mai multe bunuri și servicii. Acest lucru duce la o creștere a cererii, iar pentru a evita un dezechilibru între cerere și ofertă, are loc o creștere generalizată a prețurilor.

 

2. Întreruperea lanțului de aprovizionare

Lanțul de aprovizionare reprezintă fluxul de produse și servicii care începe de la originea produselor și până la consumul acestora. Din acest motiv, monitorizarea și relaționarea producției, distribuției și expedierii de produse și servicii sunt foarte importante pentru menținerea unei bune activități în mediul de afaceri. Iată care sunt principalele motive care pot cauza întreruperea lanțului de aprovizionare:

  • blocarea mărfurilor în porturi;
  • concedierea în masa a angajaților, ca măsură de reducere a costurilor;
  • încasarea lentă a facturilor emise;
  • accesul limitat la finanțare.

 

3. Datoria națională

Atunci când datoria națională crește, guvernul are 2 opțiuni: fie crește taxele și impozitele, fie imprimă mai mulți bani, pentru a achita datoria. Iată cum ambele opțiuni contribuie la creșterea inflației:

  • Creșterea taxelor și impozitelor determină afacerile să crească prețurile la bunuri și servicii, pentru a-și asigura profitul;
  • Tipărirea mai multor bani conduce direct la o creștere a ofertei de bani, care influențează, la rândul ei, creșterea prețurilor și devalorizarea monedei.

 

Efectele inflației asupra mediului de afaceri

Comportamentul consumatorului a suferit mici modificări în inflație, cuvântul „ieftin” înregistrând un volum mai mare de căutări pe Google, în această perioadă. În același timp, consumatorii nu par să renunțe la „micile plăceri” ale vieții și încearcă să găsească un echilibru al costurilor, care să se încadreze în bugetul lor, susține un studiu efectuat de Google.

 

Astfel, efectele inflației sunt numeroase și în domeniul de afaceri și tind să reprezinte adevărate obstacole chiar și pentru antreprenorii cu experiență. Iată principalele 3 obstacole cu care se confruntă o afacere, odată cu creșterea inflației:

  1. Orice creștere de prețuri pentru produse și servicii generează scumpiri în lanț. De exemplu, majorarea costurilor la carburanți, energie sau transporturi determină companiile să majoreze și ele, la rândul lor, prețurile la bunuri și servicii, pentru a-și securiza profitul.
  2. Companiile care optează pentru creșterea prețurilor la produsele sau serviciile pe care le furnizează riscă pierderea clienților. De exemplu, dacă există companii din sectorul tău de activitate care nu apelează la creșterea de prețuri pentru produse sau servicii, există posibilitatea ca un număr mare de clienți să se reorienteze, rezultând, astfel, o scădere a vânzărilor pentru afacerea ta.
  3. Dezechilibru în cash-flow. Inflația afectează toate afacerile, astfel că, dacă, de exemplu, deții o afacere B2B, există posibilitatea să te confrunți cu întârzieri în încasarea plăților. Într-o astfel de situație, dacă încasările sunt mai lente, iar cheltuielile își mențin ritmul sau chiar cresc, riști să dezechilibrezi cash-flow-ul.

 

👉 Dacă întâmpini o situație în care fondul de urgență nu poate acoperi în totalitate cheltuielile necesare, nu uita că poți să apelezi oricând la un credit pentru capital de lucru de la Filbo.

Conform unui Customer Survey extern, rulat de către CGS și efectuat în luna mai, 9 din 10 clienți recomandă Filbo, datorită procesului rapid de finanțare, cerințelor privind documentele și costurilor transparente. 

Iată de ce alte avantaje te bucuri, atunci când alegi un parteneriat cu Filbo:

  • beneficiezi de un cost prietenos, fără surprize;
  • ai parte de o analiză super rapidă a cererii, aceasta fiind aprobată chiar și în câteva ore;
  • te bucuri de flexibilitate: îți punem la dispoziție o perioadă de grație în care poți renunța, dacă nu ești mulțumit.

 

Combaterea inflației: ce faci în inflație pentru a-ți proteja afacerea

consultanti-financiari inflatie

Incertitudinea și îngrijorarea însoțesc frecvent perioadele inflaționiste și apar atât la nivel de consumator, cât și la nivel de business. Pentru combaterea inflației și pentru a supraviețui unei astfel de perioade tulburi, un antreprenor poate pregăti și implementa în avans procedurile și strategiile necesare. Iată câteva soluții pe care le poți implementa, ca antreprenor, cu scopul de a-ți proteja afacerea de inflație.

 

Negociază prețurile cu furnizorii

Deoarece furnizorii se află printre primii agenți economici care suferă din cauza inflației, cel mai probabil, majoritatea dintre aceștia vor crește prețurile materiilor prime sau serviciilor pe care le furnizează.

Înainte de a negocia prețurile cu furnizorii, evaluează modul în care această creștere îți va afecta afacerea și fluxul de producție. În cazul în care descoperi o diferență semnificativă între costurile pe termen lung, poți încerca să negociezi prețul și termenii contractului. Totodată, nu uita faci o estimare actuală a materiilor de care ai nevoie de viitor. Este bine ca această estimare să fie făcută pe un an deoarece în acest mod vei avea posibilitatea de a negocia contractul cu furnizorii pe termen mai lung și vei avea o bază solidă pentru solicitarea ta.

De exemplu, dacă realizezi faptul că o creștere a prețului de materii prime îți pune în pericol afacerea și nu îți vei mai putea permite să achiziționezi aceleași volume de materii prime, poți discuta cu furnizorul acest aspect. Întrucât comanda ta de materii prime de la furnizor va scădea, automat și furnizorul va fi impactat deoarece nu va înregistra un venit atât de mare ca și cel estimat de către el în momentul creșterii prețurilor. Astfel, îi poți propune furnizorului, cel puțin să mențină prețurile la nivelul de dinaintea inflației.

Dacă, însă, estimezi o creștere mare de vânzări în următorul an, poți să negociezi contractul cu furnizorul astfel încât să obții un preț avantajos pentru materialele de care ai nevoie.

 

Preîntâmpină riscul de evoluție nefavorabilă a prețurilor

O modalitate eficientă de a-ți proteja capitalul de evoluția prețurilor, cauzată de inflație, este de a-ți asigura stocul necesar pentru o perioadă mai lungă de timp, decât de obicei. În acest mod, poți beneficia de prețurile actuale sau chiar de discounturi, pe care le poți primi pentru un volum mai mare de materii prime comandate.

Înainte de a aplica această strategie, nu uita să ții cont de părerile analiștilor financiari cu privire la evoluția inflației, dar și de o estimare cât mai exacta a volumului de vânzări pe care te aștepți să îl obții în următoarele trimestre.

De exemplu, în prezent, se estimează o creștere a inflației până la finalul anului, deci este posibil ca și furnizorii de materii prime și materiale să crească prețurile acestora. Pentru a preveni acest lucru, poți să faci o estimare a vânzărilor pe următoarele luni și să îți asiguri stocul necesar, într-un timp cât mai scurt. 

 

Creează un fond de urgență pentru situații neprevăzute

Oricât ai încerca să eviți creșterile de prețuri, există șanse destul de mari să nu poți să eviți toate creșterile furnizorilor și cheltuielile necesare cu procesul de producție. Pentru a te asigura că poți să faci față cheltuielilor neprevăzute, cel mai bine este să începi să îți constitui un fond de urgență, la care să apelezi în caz de nevoie.

De exemplu, în cazul în care apar probleme cu furnizorii (nu își pot onora la timp comenzile), trebuie să te orientezi spre alți furnizori, care să îți acopere aceste nevoi, pentru a evita și tu, la rândul tău, întârzierile cu livrările către clienții finali. Schimbarea furnizorilor îți poate genera cheltuieli suplimentare care, mai ales în vreme de inflație, pot destabiliza cash-flow-ul afacerii. Astfel, dacă deții un fond de urgență, poți să îl folosești pentru a-ți menține activitatea afacerii pe linia de plutire.

Pentru a constitui un astfel de fond de urgență, ia în considerare ca, în lunile în care încasezi mai mult decât ai estimat, să pui deoparte un anumit procent din încasările respective. Nu uita să repeți această acțiune în fiecare lună în care încasările sunt peste medie și, astfel, vei evita pe cât posibil problemele de cash-flow care pot apărea în viitor.

Ne dorim ca afacerea ta să atingă cel mai înalt nivel al succesului, astfel că îți stăm la dispoziție cu sfaturi și consultanță în materie de surse financiare. Aplică acum și obține sursa de finanțare potrivită pentru afacerea ta!

 

sursă foto: freepik.com